Intresset för bränslecellsbussar är på snabb tillväxt i Storbritannien. På måndagen presenterade den brittiska busstillverkaren Optare tillsammans med vätgasföretaget Arcola Energy en ny, vätgasdriven dubbeldäckare med sikte på såväl den brittiska marknaden som på andra marknader. Så sent som i söndags (klicka här) presenterade en annan busstillverkare på den brittiska marknaden, Wrightbus, planer på att till 2024 lansera 3 000 bränslecellsbussar i ett antal större städer i Storbritannien och på Nordirland.
Optare och Arcola Energy framhåller att bränslecellsbussar genom sin räckvidd är särskilt lämpade för hårt belastade längre busslinjer och kompletterar batteribussar på kortare linjer.
Den buss som Optare visade upp på måndagen, Metrodecker H2, är baserad på samma plattform som företagets batteridrivna dubbeldäckare Metrodecker EV. Istället för det vanliga batteripaketet har bussen en bränslecell som Arcona Energy har utvecklat. Enligt företagen bakom bussen kan den transportera mer än 90 passagerare upp till cirka 320 – 400 kilometer, beroende på linjesträckning med mera.
Optare uppge4r att man framför sig ser en betydande exportmarknad för bränslecellsbussar till regioner med höga temperaturer vilket kräver en kraftfull (och energislukande) luftkonditionering i bussarna.
Drivlinan i Metrodecker H2 är utvecklad av Arcola Energy som under tio år har arbetat med drivlinor för bränslecellsdrivna personbilar, lastbilar, arbetsfordon och tåg.
Själva bussen kommer tt tillverkas vid Optares fabrik nära Leeds i England på samma produktionslina som Metrodecker EV. Bränslecellsystemet byggs av Arcola Energy på företagets fabrik i Liverpool, men en andra fabrik är planerat att etableras i Skottland.
Lämna ett svar