Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Undantag från kör- och vilotidsregler förlängs /NY VERSION/

EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

På torsdagseftermiddagen blev det klart att det undantag från kör- och vilotidsreglerna som Transportstyrelsen tidigare beslutat om ska fortsätta att gälla till och med den 31 maj men med vissa förändringar från dagens undantagsregler. Tidigare på torsdagen meddelade Transportstyrelsen att undantaget skulle gå ut den 15 april. 

Transportstyrelsen hade ansökt om att få besluta om ett nytt undantag och väntade tills på torsdagseftermiddagen på tillstånd från EU-kommissionen. Den dispensen är nu klar.

Så här ser reglerna för undantag från de vanliga kör- och vilotidsreglerna ut från den 15 april:

  • alla transporter på svenskt territorium omfattas av undantaget
  • den dagliga körtiden får utökas till maximalt 11 timmar
  • veckoarbetstid (körtid och annat arbete) får utökas till maximalt 60 timmar
  • arbetstiden (körtid och annat arbete) under två veckor får utökas till maximalt 120 timmar
  • under två på varandra följande veckor ska en förare ta minst
    • två normala veckovilor eller
    • en normal veckovila och en reducerad veckovila om minst 24 timmar – minskningen behöver inte kompenseras under perioden
  • dygnsvilan får reduceras till 9 timmar utan krav på kompensation
  • inga undantag för rast medges

Villkoren gäller från och med den 15 april fram till och med den 31 maj 2020. Fram till och med den 14 april gäller de nuvarande undantagsreglerna.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)