Nu storstädar Region Dalarna i kollektivtrafiken efter det misstänkta miljonsvinnet i Dalatrafik som avslöjades i vintras. Mångmiljonbelopp för mycket hade varje år betalats ut för den särskilda kollektivtrafiken. Enligt en del uppgifter rörde det sig om 50 – 100 miljoner kronor bara under 2018 och 2019. Arbetsmiljön på kollektivtrafikförvaltningen var usel. Chefen Bengt Benjaminsson fick gå.
Nu har regionen inlett en storstädning inom kollektivtrafiken och på måndagen presenterades ett städpaket som ska sänka kostnaderna för den särskilda kollektivtrafiken med 25 – 30 miljoner på årsbasis.
Som vi tidigare rapporterat har en ny förvaltningschef, Tony Sjölin, utsetts. Han tillträder redan den 3 juni och var tidigare kvalitets- och utvecklingschef vid Dalatrafik men slutade i höstas på grund av missförhållandena och ledningens sätt att hantera dessa.
En av de åtgärder som spar mycket pengar är att ändra ett datasystem, en annan att åtgärda handhavandefel i registrering av resor. En tredje åtgärd är att byta datasystem för en viss busstyp. Det har bland annat visat sig att när nio personer åkte färdtjänst/sjukresa i samma buss registrerades det och fakturerades som nio resor med nio bussar. Faktureringen sköttes av Dalatrafik själva.
Redan i år räknar Dalatrafik med att spara cirka femton miljoner kronor genom åtgärderna. En rad åtgärder vidtas också när det gäller arbetsmiljön i kollektivtrafikförvaltningen som i en extern granskning fick mycket hård kritik.
– Jag tycker att det är det allvarligaste. Vi hade sett tecken på dålig arbetsmiljö redan tidigare, men jag ska ärligt säga att vi inte trodde att det var så allvarligt som det har visat sig vara, sa regionrådet Ulf Berg(M) på en presskonferens på måndagseftermiddagen.
Lämna ett svar