Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk flex i Göteborg

Två av de nya eldrivna Flexlinjebussarna från brittiska Mellor som nu har gjort sin Sverigedebut hos Connect Bus i Göteborg och Mölndal.

Nu rullar några tysta nykomlingar på Flexlinjerna i Göteborg och Mölndal. Det är fyra eldrivna bussar från brittiska Mellor som nu har gjort sin Sverigedebut och kompletterar de övriga flexlinjebussar som Connect Bus kör på uppdrag av Västtrafik och som enligt företagets arbetande styrelseordförande Christian Plyhm har blivit uppskattade både bland förare och resenärer. Connect Bus har satsat på de eldrivna Flexlinjebussarna på eget initiativ – i den upphandling av trafiken som företaget vann i maj i fjol fanns bara option på en elbuss.

– Vi valde att byta samtliga fyra Fiat som vi tidigare hade i trafiken mot eldrivna Mellor Orion, trots att investeringskostnaden för elbussarna är högre. Men vi räknar med att bussarna har en längre livslängd och att bussarna kan användas över flera avtalsperioder, förklarar Christian Plyhm.

Connect Bus körde även tidigare Flexlinjerna i Göteborg och Mölndal. Det avtal där man nyligen hade trafikstart omfattar 41 tursatta bussar och sträcker sig till juni 2023. Totalt har Connect Bus 47 bussar för trafiken.

Bussarna, Mellor Orion E, är enligt tillverkaren världens första utsläppsfria minibuss med genomgående låggolv. Inte minst det senare uppskattas av många resenärer på Flexlinjen.

Innan Connect Bus slutligen bestämde sig för att investera i Sveriges första eldrivna Mellor Orion E hade man en buss under tre månader för att sedan komplettera med ytterligare tre bussar. Bussarna är framhjulsdrivna och räckvidden på en laddning uppges till 160 kilometer, vilket mer än väl räcker för trafiken på Flexlinjerna, uppger Mårten Hasselberg, teknisk chef på Connect Bus.

– Att vi valde att satsa på fyra elbussar istället för optionens enda beror också på att vi räknar med att det i framtiden blir standard med el i den här typen av trafik. Att ha fyra bussar ger mer än att bara ha en, inte minst för att vi kan testa bussarna i olika förhållanden, flytta runt dem och så vidare, säger Mårten Hasselberg.

– På den första buss som vi testade fanns en del barnsjukdomar, men vi har haft en mycket bra dialog med fabriken som verkligen har engagerat sig.

Laddning av bussarna sker i depå med en laddtid på 4 – 5 timmar.

– Laddtiden är inget bekymmer för oss eftersom bussarna står i depå hela natten, säger Mårten Hasselberg.

Bussarna till Flexlinjen är 6,7 meter långa med plats för tio sittande passagerare samt en rullstol, alternativt tre stående. Mellor Orion E kan också fås i  7,7 meters längd med fler sittplatser. Båda versionerna finns med dieselmotor som alternativ.

Mellor Orion E har framparti från Fiat Ducati, men allt bakom förarplatsen är Mellors egen produktion.

– Bussen är uppskattad både av resenärer och förare som gillar att det är ett smidigt och tyst fordon, samtidigt som det är rymligt och lättillgängligt även för resenärer med nedsatt rörlighet. Nackdelen är bullret från hjulen, säger Christian Plyhm.

I Sverige representeras Mellor av BK Invest.

– Vi kommer att få hem ytterligare en Orion E som demobuss från Mellor och kan låna ut den för testkörning, berättar Margareta Lundqvist på BK Invest.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)