En rejäl upphandlingsskandal har seglat upp kring den internationella kollektivtrafikjätten Keolis som har de franska statsjärnvägarna som huvudägare. I september förra året tilldelades Keolis holländska dotterbolag Keolis Nederland ett stort trafikavtal som skulle trafikeras med emissionsfria bussar, i praktiken elbussar. Många väntade sig att holländska VDL skulle få leverera de 259 elbussarna i avtalet. Men så blev det inte. En grupp holländska undersökande journalister som arbetar tillsammans under namnet Follow the Money (FTM) har avslöjat att det finns hemliga avtal mellan Keolis och två andra busstillverkare. Keolis medger att man har hittat oregelmässigheter i det aktuella avtalet och flera höga chefer i företaget har stängts av.
Trafikavtalet värderas till över en miljard kronor om året under de tio år det gäller. Trafikstarten är i december i år.
Många hade väntat sig att holländska VDL skulle få leverera elbussarna till det stora trafikuppdraget. Istället valde Keolis dels Ginaf, en Kinaägd fordonstillverkare med produktion i Nederländerna för ett antal mindre bussar, dels välkända BYD. Ginaf ägs av kinesiska CHTC.
Det var i december förra året som det blev klart att Keolis Nederland BV hade beställt 259 fullelektriska bussar från BYD för leverans från i sommar. Bussarna ska sättas i trafik mot slutet av nästa år på linjer i holländska Ijssel-Vecht med bland annat städerna Zwolle, Apeldoorn och Lelystad.
Keolis val av BYD som leverantör väckte starka reaktioner i Nederländerna. Inte bara hos den holländska busstillverkaren VDL utan också hos politiker och andra i landet. Flera parlamentsledamöter riktade kritik mot affären och hävdade att den byggde på att BYD tar emot statligt kinesiskt stöd. Andra politiker pekade på att VDL bidrar till sysselsättningen i den aktuella regionen och dessutom hade räddat en av Siemens fabriker från nerläggning.
Priset för bussarna var en viktig faktor vid Keolis val av leverantör. Men inte den enda faktorn I samband med att valet av bussleverantör blev klart förklarade Keolis enligt Follow the Money att ”VDL inte kunde garantera att bussarna skulle levereras i tid. Det vållade alltför mycket osäkerhet för oss”.
Men Follow the Money avslöjar att det vid sidan av det officiella avtalet mellan Keolis och BYD också fanns två hemliga avtal med vardera BYD och Ginaf. I dessa hemliga avtal lovade Keolis att tillverkarna inte skulle drabbas av några viten eller andra åtgärder om de inte klarade de avtalade leveranstiderna – detta trots att leveransgarantierna vägde tungt när BYD och Ginaf fick storordern på elbussar. Bedömare som bussmagasinet.se har varit i kontakt med anser att detta har bidragit till att BYD kunnat pressa sitt pris.
Enligt den holländska affärstidningen Financieel Dagblad är Keolis´ holländska driftchef sedan flera veckor avstängd från sitt arbete, likaså Keolis Nederlands fleet manager.
Keolis har hittills legat lågt med kommentarer till affären, förutom en kort kommentar på sin holländska hemsida. Där framhåller företaget att man står för välplanerad och god kollektivtrafik. ”Vår vision för kollektivtrafik förutsätter att vi agerar med integritet. Keolis tror att vi har funnit oegentligheter i vårt anbud för Ijsesel-Vlecht och har informerat vår kund om detta. Keolis tar avstånd från allt oetiskt agerande och kommer att vidta lämpliga åtgärder. Vi kan inte nu lämna ytterligare information.
Från upphandlaren, provinserna Overijssel, Gelderland och Flevoland, har också endast en kort kommentar kommit hittills: ”Keolis tilldelades för en tid sedan trafikavtalet för Ijssel-Vecht. Keolis rapporterade nyligen till oss att man trodde sig ha upptäckt oegentligheter i det anbud man gav. Vi arbetar nu med att bedöma vad den information vi fått betyder för den aktuella tilldelningen.”
Om Keolis skulle fråntas avtalet förlorar företaget i ett slag en fjärdedel av sin trafik i Nederländerna.
Skandal för vem?
För VDL och holländska politiker som inte verkar ha förstått att det råder marknadsekonomi?
För VDL som hade gjort exakt samma deal med Keolis som de andra har gjort?
För Keolis som nu försöker komma undan ansvar som företag genom att peka ut två syndabockar som säkerligen inte bara handlat på eget bevåg?
Jag tycker inte det är en skandal – det är bara så det går till i en marknadsekonomi när man sluter avtal
Nog för att Keolis är en ful fisk, men står det inget i upphandlingen att man skall ha en viss typ av specifikation på bussen som skall köras, så är det ju fritt fram för entreprenören att välja vilken buss de vill. Om nu BYD även tillverkas i Holland så ser jag inte problemet.
VDL är ju inte kända för att vara hållbara, prisvärda eller servicevänliga, det är inte Volvo heller, men om enda kravet är elektrifierad buss, så är ju valen av fordon enorma.
Alla som jobbat på Keolis, känner väl till hur bolaget sköts inifrån och hur man systematiskt fuskar med leveransen av sin trafik. Ta bara Stockholms innerstad, där man ställer trafik dag ett, för att dag två ”rädda” turen från dag ett med en extrabuss.