SL, som svarar för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen, lanserar nu en ny version av sin app. Den här veckan släpps appen för iOS-användare och om ett par veckor för Android. Appen har ett nytt, avskalat gränssnitt och beskrivs av styrelseordföranden och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons(M) som en del av SL:s digitala offensiv.
Appen har funnits sedan 2014. Främst är det gränssnittet som nu förbättras. Redan på startsidan kan resenären leta fram närmaste hållplats eller station på en karta. Kartan visar också alla hållplatslägen, så det blir lättare att hitta vid större bussterminaler eller när lägena ligger långt ifrån varandra på varsin sida av vägen. Nytt är också att sökförslagen visar vilken uppgång från T-bana eller tåg som resenären ska välja för att hamna rätt uppe på gatunivå.
Appen är enligt SL en del i en större digital strategi som ska göra det enklare att resa, enklare att hitta rätt och enklare att göra rätt för sig i SL-trafiken.
– Det här är ett viktigt steg mot framtiden som gör resan med SL både enklare och smartare. Detta i varje steg från att planera lätt, köpa biljett och hitta rätt, säger Kristoffer Tamsons.
– Även om det fortsatt är viktigt att vi följer myndigheternas råd och undviker resande om vi kan det, särskilt kollektivt och i rusningen, måste kollektivtrafiken vara så bra och enkel som möjligt för de som behöver den. Det kommer också en dag efter coronakrisen och då vill vi att SL-trafiken ska kunna erbjuda ny och bättre service än tidigare.
Appen har uppemot 900 000 unika användare varje månad (under normala förhållanden utan coronakrisens påverkan på resandet).
De biljetter som i nuläget kan köpas i appen är de som gäller i 75 minuter, 24 timmar och 72 timmar. Även 7- dagars och 30-dagarsbiljetten ska gå att köpa längre fram.
Lämna ett svar