Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina och Transdev vann upphandlingsstrid i Östergötland

Express- och regiontrafiken i Östergötland ska från nästa år köras av Nobina och Transdev. Foto: Ulo Maasing.

Det blir med stor sannolikhet Nobina och Transdev som får köra express- och regionbusstrafiken i Östergötland under åren 2021 – 2032 med ett avtalsvärde på drygt 2,1 miljarder kronor med Östgötatrafiken som uppdragsgivare. Ursprungligen tilldelades trafiken Grimslövsbuss, men både Nobina och Transdev begärde överprövning och hävdade att Grimslövsbuss inte uppfyllde de krav som ställdes i upphandlingen.

Det var i slutet av januari som Östgötatrafiken tilldelade Grimslövsbuss express- och regionbusstrafiken i Östergötland för åren 2021 – 2023. Upphandlingen var uppdelad i två paket om totalt cirka 90 bussar. Grimslövsbuss´ vinnande anbud har ett sammanlagt värde om cirka 2,1 miljarder kronor.

Åtta företag deltog i upphandlingen, där den nuvarande operatören StångåBuss la det dyraste anbudet i båda paketen. I det ena paketet la Transdev det näst lägsta budet, 4,67 procent dyrare än Grimslövsbuss. I det andra paketet la Nobina ett anbud som var 2,32 procent dyrare än Grimslövsbuss´ anbud.

Både Nobina och Transdev begärde överprövning av upphandlingen. I början av april fick de båda företagen rätt av Förvaltningsrätten i Linköping som bestämde att upphandlingen skulle rättas genom att Östgötatrafiken gjorde en ny anbudsprövning där Grimslövsbuss inte var med.

Både Östgötatrafiken och Grimslövsbuss överklagade till kammarrätten i Jönköping som har gått igenom allt material som finns i målet. På fredagen meddelade att Kammarrätten att man inte beviljar Östgötatrafiken och Grimslövsbuss prövningstillstånd. Förvaltningsrättens dom står därmed fast.

Därmed får Nobina och Transdev med all sannolikhet var sitt trafikpaket i upphandlingen som du kan läsa mer om genom att klicka här. Där finns också samtliga anbud redovisade.

Parterna har nu tio dagar på sig att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, men eftersom Kammarrätten har varit mycket tydlig i sitt ställningstagande är det knappast troligt att Högsta Förvaltningsdomstolen tar upp målet.

Det här reagerade Transdev och Nobina på i upphandlingen:

Företagen ansåg att Grimslövsbuss inte klarade de krav som ställdes i upphandlingen, bland annat när det gäller tidigare erfarenhet av tidtabellslagd linjetrafik. Grimslövsbuss hade i upphandlingen, som var uppdelad i två trafikpaket, uppgett att 40 procent av företagets tidigare uppdrag i Kronoberg gäller skoltrafik.

Enligt Transdev har Grimslövsbuss inte heller all kompetens själv, utan den trafik företaget åberopade utförs av koncernsyskon. Grimslövsbuss ägs av Karlssonbuss i Vaggeryd som också äger Svens Carlssons Trafik. I begäran om överprövning ifrågasattes också om Grimslövsbuss i nuläget har tillräckligt många bussar för att få delta i upphandlingen.

Nobina hävdade dessutom att Grimslövsbuss inte uppfyller kravet på referensuppdrag i upphandlingen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)