”Vår bransch drabbades först, har drabbats mest och kommer att vara sist ut ur krisen. Men vi får inget svar på våra förslag från regeringen”. Det sa Didrik von Seth, vd för Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen (SRF) på det webinariun som organisationen arrangerade på tisdagen tillsammans med Sveriges Bussföretag och Transportföretagen Flyg. Rubriken för webinariet var ”Hur överlever rese- och besöksnäringen corona?”
Ett av de stora problemen för researrangörerna som covid-19-pandemin orsakat beror på kraven i paketreselagen. Lagen är tänkt som skydd för resenärerna om en researrangör går i konkurs, men inte alls anpassad till en nerstängning av resandet till följd av en global pandemi.
Researrangörerna hamnar nu i kläm mellan två parter, konstaterade flera av deltagarna på webinariet. Å ena sidan kräver deras kunder återbetalning från arrangörerna för resor som är inställda till följd av pandemin och de restriktioner som myndigheterna har infört när det gäller resandet. Å andra sidan vägrar researrangörernas leverantörer som hotell och flygbolag att betala tillbaka de pengar som de fått från arrangörerna när dessa har bokat.
– Vi har föreslagit att staten inrättar en fond för att arrangörerna ska klara återbetalningarna till sina kunder. Men fonden ska inte kosta skattebetalarna något. Pengarna ska under en tjugoårsperiod betalas tillbaka till staten genom en särskild avgift på framtida resor, men vi har inte fått något svar från regeringen trots att det nu är länge sedan vi förde fram förslaget, sa Didrik von Seth.
– Så sent som för en vecka sedan skickade vi brev till regeringen, men ännu har inget svar kommit.
Sveriges Bussföretag har ställt sig bakom förslaget, påpekade organisationens branschchef Anna Grönlund som tillika var moderator på seminariet. Hon betonade att hela den svenska bussbranschen drabbas hårt av coronakrisen, både den del som arbetar med upphandlad trafik och den del som arbetar med turist- och beställningstrafik.
– För turist- och beställningstrafiken är läget akut. Bussarna står stilla. Besöksmålen har stängt. Flera bussföretag har redan gått i konkurs, sa Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag konstaterar att i dagsläget ungefär tusen bussar som i vanliga fall används i turist- och beställningstrafik avställda. Det ger företagen möjlighet att spara kostnader för försäkringar och fordonsskatt. Men den stora kostnaden för bussarna är kapital- och räntekostnaderna. I genomsnitt kostar en turistbuss drygt 1 000 kronor om dagen, även om den är avställd.
– Vi har föreslagit att bussföretagen får ett stöd på 1 000 kronor per dag och avställd turistbuss under den tid som UD:s generella avrådan för resor råder. Kostnaden för staten blir cirka 38 miljoner kronor i månaden, sa Anna Grönlund på seminariet.
Hos två av de tre riksdagspolitiker som deltog i webinariet var intresset för en fond à la SRF och Sveriges Bussföretag ljummet.
– Ni lyfte tidigt resegarantilagstiftningen. Situationen är ohållbar och alla förstår att en lösning behövs, sa Anders Åkesson(C), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, som dock avstod från att ställa sig bakom kravet på en fond.
– Hur kommer era medlemmar att reagera om tio år när de har en avgift som släpar med, år efter år, frågade han istället.
Anna Johansson(S) är ordförande i arbetsmarknadsutskottet och var tidigare infrastrukturminister.
– Vi ser att besöksnäringen har drabbats mycket hårt, men det gäller också andra branscher. Regeringen ser nu på möjligheten att arbeta med vouchers till resenärer som fått sin resa inställd, sa hon.

Carl-Oskar Bohlin (M): Om inte resenärerna får igen sina pengar, vem vågar då boka resor i framtiden?
För en fondlösning talade däremot Carl-Oskar Bohlin (M), ledamot i riksdagens civilutskott.
– På grund av politiska beslut och myndighetsbeslut drabbas resebranschen på ett sätt som inte drabbar andra branscher, sa han.
– Också i ett längre perspektiv behövs en fondlösning. Om resenärerna inte vet att de får igen sina pengar om deras resa blir inställd, vem kommer då att i framtiden våga boka resor, frågade Oscar Bohlin.
– Och glöm inte att besöksnäringen bidrar med skatteintäkter om tre miljarder om året, påpekade Didrik von Seth.
Han varnade också för att om inte den svenska rese- och besöksnäringen får tillräckligt stöd kommer utländska aktörer att ta över en stor del.
– Då försvinner både jobb och intäkter från Sverige.
Lämna ett svar