Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark framtidstro hos Hybricon trots fortsatt förlust

Hybricons vd Johan Suup är starkt optimistisk om företagets framtid. Foto: Ulo Maasing.

Trots fortsatta förluster under det första kvartalet i år är framtidstron stark hos elbussföretaget Hybricon i Umeå. Den främsta anledningen till det är det distributörsavtal som Hybricon tidigare i år skrev med den kinesiska busstillverkaren King Long.

Enligt avtalet erhåller Hybricon den exklusiva rätten att marknadsföra och sälja det kinesiska bolagets bussar i Sverige och Danmark. Dessutom får bolaget service- och eftermarknadsrättigheterna, vilket bland annat innebär att Hybricon kommer att anpassa och optimera bussarna till nordiska förhållanden.

I början av året förlängde också Umeå Kommun sitt avtal med Hybricon om servicen v bolagets elbussar och laddningsstationer.

Hybricons rörelseintäkter ökade under första kvartalet i år till 3,3 miljoner kronor från 2,9 miljoner första kvartalet förra året. Resultatet efter avskrivningar blev – 3,8 miljoner, jämfört med – 4,6 miljoner kronor första kvartalet förra året.

– Vi ser stora möjligheter med samarbetet med King Long, inte minst på det sätt som vår kompetens kommer att utnyttjas på bästa sätt, skriver Hybricons vd Johan Suup i en kommentar till delårsrapporten som presenterades på måndagsförmiddagen.

– Det är ett uttryckligt mål att vi ska bidra med vår snabbladdningsteknik i framtida utvecklingsprojekt tillsammans med King Long. Då det kinesiska bolaget ligger i framkant vad gäller den nya generationens energi så talar det mesta för ett fruktsamt samarbete. King Long är världens näst största busstillverkare, och avtalet oss nu möjligheten att på allvar konkurrera med de största aktörerna i branschen genom att vi får ett bredare produktsortiment.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)