
Bergkvarabuss´ regionchef Johan Salomon visar upp Mekka Service nya, stora fullserviceanläggning i Länna, söder om Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
En helt ny, stor anläggning som är öppen för alla bussföretag öppnar nu söder om Stockholm. Service, hotell, lackering, besiktning, YKB-utbildning, parkering, tvätt… Listan är lång på det som Mekka Service erbjuder på sin helt nybyggda nya fullserviceanläggning i Länna, knappt två mil söder om Stockholms city. Eller, om inte trafiken ställer till det, 20 minuters körtid.
– Vi har stora möjligheter att hjälpa andra bussföretag med en rad tjänster, även med sådant som annars kan vara ett problem i Stockholm, säger Johan Salomon.
Han är regionchef för Bergkvarabuss som ingår i samma koncern som Mekka Service liksom Traveller Buss som också har sin depå här. Med undantag för några bussar som av logistiska skäl är stationerade på andra håll har bussföretaget alla sina 90 bussar i den nya anläggningen. Och det var där det började.

På anläggningen, som är öppen för andra bussföretag, har Traveller Buss sin depå. Foto: Ulo Maasing.
Traveller Buss hade nämligen sina bussar där tidigare. När fastighetsägaren erbjöd Bergkvarabuss att köpa tomten beslutade Bergkvarabuss´ dåvarande ägare och vd Göran Mellström att slå till.

Tvätthallen har kakelklädda väggar för att vara lätt att hålla ren. 85 procent av tvättvattnet återvinns. Sköljning av fordonen sker med regnvatten. Foto: Ulo Maasing.
– Vi såg redan från början framför oss en anläggning som inte bara var till för oss själva, utan som kunde fungera som något av ett nav även för andra bussföretag. I och med att vi byggde helt nytt kunde vi planera anläggningen så att vi kan erbjuda ett mycket brett utbud av tjänster, berättar Johan Salomon.
I normala tider upplever inte minst många turistbussföretag stora problem med uppställningsplatser. Här finns gott om utrymme med en tomtyta på över 16 000 kvadratmeter och en byggnadsyta på nästan 4 000 kvadratmeter.
– När flera kryssningsfartyg samtidigt ligger inne i Stockholm behövs det ibland hundratals turistbussar. Många kommer från företag utanför Stockholm och har svårt att hitta en trygg parkeringsplats nattetid. Här kan de stå säkert eftersom anläggningen är låst.
– Även för andra bussar som kommer till Stockholm för shoppingresor, teaterresor och så vidare är det idag svårt att få tag i bra p-platser och servicemöjligheter, konstaterar Johan Salomon.
Ambitionen att i stor utsträckning nå ut till bussbranschen utanför den egna koncernen manifesteras också av att den nya serviceanläggningen har en egen hemsida (klicka här).

Anläggningen har 20 hotellrum som bland annat kan användas av förare medan deras buss repareras eller när de går på YKB-utbildning. Standarden är god – så här ser en av toaletterna ut. Foto: Ulo Maasing.
Sova och serva
Men den tid som bussarna är i Länna kan utnyttjas effektivt. I den stora verkstaden som kan ta emot sex bussar samtidigt kan även gästande bussar servas. Samtidigt kan föraren vila eller sova i något av de 20 moderna, om än inte lyxigt stora, hotellrum som finns.

Parkeringsgaraget i tre plan har plats för 18 mindre bussar och 80 personbilar. På nedersta planet ställer Traveller Buss bland annat upp de närtrafikbussar man har i trafik åt SL – vid vårt besök var samtliga bussar ute i trafik – utom en. Foto: Ulo Maasing.
Vid vårt besök hade inte möblerna levererats än, men även om rummen är ganska små är de i komfort fullt jämförbara med många hotell à la Scandic eller Ibis. Anläggningen är öppen dygnet runt så gästande bussar behöver inte passa några tider.
– Tanken är att vi ska kunna erbjuda övernattning, samtidigt som fordonen lagas eller servas. Vi tar även emot lastbilar, förklarar Johan Salomon.

Den enda buss som fanns i garaget vid vårt besök var en lite udda fågel, en eldriven Nissan/Kutsenits elbuss med solceller på tak och bakparti. Foto: Ulo Maasing.
Kapacitet finns. Själva verkstaden har tre skepp med 43 meters längd och för service finns även en 36 meter lång smörjgrop, en tvåpelarlyft och en trepelarlyft, en fem tons travers och så vidare. Verkstaden kan samtidigt serva sex normalstora bussar. Dessutom finns en lackbox som också kan ta emot ledbussar.
Besiktning
Verkstaden är också ackrediterad av Swedac för att ”släcka tvåor”, alltså att reparera fel och intyga att det är gjort när det gäller brister som i besiktningen har föranlett krav på efterkontroll. Praktiskt, eftersom det auktoriserade besiktningsföretaget Besikta hyr in sig i den nya anläggningen och där besiktigar tunga fordon. Besiktningshallen har en 29 meter lång besiktningsgrop.
Här finns också bromsprovare för tunga fordon, utrustning för hjulinställning, däckverkstad och utrustning för att laga fel på luftkonditioneringen på såväl lätta som tunga fordon. Anläggningen är också förberedd för att kunna ta hand om elbussar.
– Vår verkstad är märkesoberoende och servar både lätta och tunga fordon. I nuläget kan vi dessutom utföra vissa garantireparationer på Mercedes-Benz, berättar Johan Salomon.
Miljötänkande präglar också anläggningen med solpaneler på alla takytor och uppvärmning via bergvärme. Tvätthallen är utrustad med automattvätt från Westmatic och har dubbla platser för eftertvätt, städning och toatömning. Tvättvattnet återvinns till 85 procent, regnvattnet samlas in och används för att skölja fordonen.
YKB-utbildning
En av många tjänster som Mekka Service planerar att erbjuda på den nya anläggningen är YKB-utbildning, alltså obligatorisk fortbildning för yrkesförare så att de ska få behålla sitt yrkeskompetensbevis. Man kommer att ha en anställd lärare för utbildningarna och förare som deltar kan också övernatta i något av de 20 hotellrummen.

Utvald chef. Samtidigt som vi besökte anläggningen genomfördes drogtester av medarbetarna där. Vem som helst kunde bli slumpmässigt utvald – vilket regionchefen Johan Salomon också blev. Här visar han resultatet av alkotestet för sköterskan. Foto: Ulo Maasing.
För utbildningar, möten och mindre konferenser finns bra utrymmen – ett utbildningsrum med 30 platser och ett konferensrum med 16 platser.
Vid vårt besök har utbildningsrummet dock en annan funktion. Medan Johan Salomon visar oss runt får han av en medarbetare besked att han är utvald och ombeds att gå till utbildningsrummet.
Just den här dagen drogtestas nämligen ett antal anställda rutinmässigt – och det är inte bara förare som testas.
– Vi har valt att ha det så. Drogfrihet på arbetsplatsen är ett krav som gäller samtliga, kommenterar Johan Salomon.
Alla medarbetare kan därför bli slumpmässigt utvalda och nu är det chefens tur, allt under iakttagande av ett rejält socialt avstånd mellan honom och den sköterska som svarar för provtagningen.
I samma anda finns bara ett lunchrum för samtliga anställda.
Johan Salomon passerade drogtestet utan anmärkning.
Lämna ett svar