Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor prisskillnad i Strängnäsupphandling

Även idag körs busstrafiken i Strängnäs av Bergkvarabuss. Foto: Wikimedia Commons/Joshua 06.

Prisskillnaden mellan de båda företag som deltog i upphandlingen av busstrafiken i Strängnäs var betydande, nästan femton procent innan kvalitetsfaktorer hade vägts in av Region Sörmland. Som vi rapporterade på måndagen (klicka här) vanns upphandlingen av den nuvarande operatören Bergkvarabuss. Transdev var den enda övriga anbudsgivaren.

I utvärderingen av anbuden utgick Region Sörmland från ett totalpris från respektive anbudsgivare. Därefter vägde man in ett antal kvalitetsfaktorer där företagen poängsattes. Beroende på hur bra företagen klarade kvalitetskriterierna belastades deras totalpris med ett påslag för kvalitetsbristerna. På det sättet fick regionen fram ett utvärderingspris som dock inte ändrade turordningen mellan de båda anbudsgivarna.

De fem kvalitetsfrågor som upphandlaren ställde till företagen var:

A. Hur kommer Ni att styra och följa upp verksamheten, hantera risker samt bedriva ständigt förbättringsarbete?
B. Hur kommer ni att säkerställa kundorienterad och engagerad personal?
C. Hur kommer Ni säkerställa att uppdragsorganisationen alltid är komplett och har relevant kompetens?
D. Hur kommer Ni att säkerställa förebyggande och avhjälpande fordonsunderhåll?
E. Hur kommer Ni att säkerställa att trafiksatta fordon är hela, rena och trafiksäkra samt uppfyller ställda fordonskrav?

Den utvärdering av svaren som regionen gjorde gav Transdev ett något bättre betyg än Bergkvarabuss. Därmed fick Transdev ett lägre prispåslag än Bergkvarabuss.

Såhär blev priserna i upphandlingen som du kan läsa mer om genom att klicka här.

Bergkvarabuss:
Totalpris 52 783 256 kr
Kvalitetsnivå 180
Kvalitetsbristpåslag 1 500 000 kr
Utvärderingspris 54 283 256 kr

Transdev:
Totalpris 60 680 972 kr
Kvalitetsnivå 200
Kvalitetsbristpåslag 1 000 000 kr
Utvärderingspris 61 680 972 kr

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)