Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storslam för Transdev i SL-upphandling – Arriva och Nobina förlorare

Pendeltrafiken mellan Stockholm och Norrtälje tillhör det som Transdev vann när SL på tisdagen avgjorde en stor trafikupphandling. Dagens dubbeldäckare i Norrtäljetrafiken når nästa år tioårsåldern kommer att bytas ut mot nya. Även linje 670 mellan Stockholm och Vaxholm får dubbeldäckare. Foto: Ulo Maasing.

Transdev tog hem hela den upphandling av busstrafiken i norra Storstockholm samt Norrtälje liksom trafiken på Roslagsbanan som trafiknämnden i Region Stockholm avgjorde på tisdagseftermiddagen. Förlorare är Arriva Sverige, som idag kör busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan samt Nobina som kör Norrtäljetrafiken. De nya avtalen träder i kraft under vår och sommar 2021.

Upphandlingen av busstrafiken i norra Storstockholm omfattar busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna med cirka 23 miljoner påstigande per år. Avtalet är utformat som en kombination av ersättning för utförd produktion och rörlig ersättning per validerad biljett. Det träder i kraft den 2 april 2021och sträcker sig över 9 år. Avtalets värde beräknas till cirka 5,7 miljarder kronor. I upphandlingen inkom fem anbud. Tre linjer och ett område i västra Vallentuna får anropsstyrd busstrafik i det nya avtalet. Linje 670 mellan Stockholm och Vallentuna får dubbeldäckare. Idag körs trafiken av Arriva.

I avtalsområdet Norrtälje ingår busstrafiken i Norrtälje samt pendelbussar till och från Stockholm. Området har cirka 5,5 miljoner påstigande per år. Avtalet är utformat som en kombination av ersättning för utförd produktion och ersättning per validerad biljett. Det träder i kraft den 25 juni 2021 och sträcker sig över 9 år. Avtalets värde beräknas till cirka 3 miljarder kronor. I upphandlingen inkom fyra anbud. Två linjer samt områdena nordvästra Rimbo och västra Norrtälje får anropsstyrd busstrafik i det nya avtalet.

Roslagsbanan har årligen cirka 15 miljoner påstigande. Avtalet träder i kraft den 2 april 2021 och sträcker sig över 12 år. Avtalets värde beräknas till cirka 4 miljarder kronor. I upphandlingen inkom sex anbud.

Trafikstart för busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan är i april 2021 och i juni 2021 för busstrafiken i Norrtälje. Busskontrakten löper i nio år fram till 2030 och tågkontraktet i tolv år fram till 2033.

Transdev kommer att införa nya dubbeldäckare på linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje. Under avtalsperioden kommer SL dessutom att göra stora investeringar i Roslagsbanan, delar av systemet kommer att få dubbelspår och det byggs en ny depå i Vallentuna och en ny station i Arninge. Dessutom kommer antalet fordon att utökas med 22 nya tåg som successivt introduceras i trafiken mellan 2022 och 2024. På sikt innebär det fler avgångar för resenärerna och förbättrad punktlighet.

Nöjd. Transdev Sveriges vd Gunnar Schön. Foto: Transdev.

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha fått Region Stockholms förtroende. Det är stora kontrakt som omfattar områden som kommer att utvecklas markant de kommande åren med flera transport- och stadsplaneringsprojekt. De tre kontrakten kompletterar varandra på ett bra sätt vilket gör att vi kommer kunna utnyttja synergierna och förbättra kopplingen mellan linjerna och färdslagen. Vi ser verkligen fram emot att möta resenärerna och vara med och utveckla kollektivtrafiken i norra Stockholm, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.

Transdev kör idag busstrafik för SL i Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna. Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget kör pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm och 18 av Waxholmsbolagets fartyg i skärgårdstrafiken.

Transdev kör också upphandlad busstrafik i tio regioner samt upphandlad tågtrafik för Öresundståg i Skåne, Kustpilen i Östra Götaland, Upptåget i Uppland och spårvagn i Norrköping. Transdev bedriver även fjärrtågstrafik med Snälltåget.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Ni skriver att Norrtälje kommer få nya dubbeldäckare på linje 676. Varifrån kommer denna information? Enligt Transdev egen information så ska det införas dubbeldäckare på linje 670 mellan Stockholm och Waxholm. Inget om hur det blir på linje 676.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)