Coronapandemin har lett till en kraftig minskning av turismen i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket. Under mars månad i år minskade antalet gästnätter på hotell, camping, stugbyar och vandrarhem i Sverige med närmare 40 procent jämfört med mars 2019. Den sista veckan i mars var minskningen så stor som 67 procent.
– Effekterna av coronapandemin har fått snabba och dramatiska konsekvenser för den svenska besöksnäringen. Statistiken från sista veckan i mars visar också på en nedåtgående trend. Tyvärr lär det inte alls se bättre ut när vi får siffrorna för april, säger Kristian Seth, analyschef på Tillväxtverket.
– Det är enorma bortfall redan i ett tidigt skede av krisen. Det inskärper behovet att utöka omställningsstödet och se till att få det på plats betydligt snabbare än vad som har sagts. I annat fall kommer stora delar av en enormt viktig exportnäring slås ut, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Det största tappet på svenska turistanläggningar står inte oväntat utländska besökare för. Gästnätter från svenska besökare minskade med 34 procent i mars medan de utländska gästnätterna hade en minskning med 56 procent. Alla Sveriges län hade en nedgång av gästnätter. Stockholms län tappade mest, över hälften, medan Dalarna tappade minst.
Sammantaget föll antalet gästnätter från utländska turister från omkring 887 000 till cirka 387 000. Inhemska gästers nivå på gästnätter gick från 3,6 miljoner till något över 2,7 miljoner.
Gästnätterna från Kina minskade med 83 procent jämfört med mars 2019. Gästnätterna från USA minskade under samma period med 54 procent. Även gästnätterna från de nordiska grannländerna samt Tyskland, som utgör de största utländska marknaderna för besöksnäringen i Sverige, minskade kraftigt. Gästnätterna från de nordiska länderna minskade med 50 procent och gästnätter från Tyskland med 45 procent.
Majoriteten av gästnätterna under mars, spenderades på hotell. De totala logiintäkterna för hotell uppgick till cirka 1,1 miljarder kronor, en minskning med 47 procent jämfört med året innan. Gästnätterna på både vandrarhem och stugbyar minskade under samma period med 35 procent. Andelen gästnätter på camping minskade med 19 procent.
– Nu har vi en stark indikation på att även det svenska resandet började dyka betydande redan i mars. Det borde vara högsäsong nu, men för besöksnäringsföretagen är det en affärsmässig istid där man helt saknar kunder, säger Stefan Westerberg.
Lämna ett svar