
Volvo Bussar har levererat 40 bussar till BRT-systemet i Brasilianska Curitiba. Volvo var med redan på 70-talet när staden etablerade sitt BRT-system. Foto: Volvo.
Volvo Bussar levererar 40 nya bussar till BRT-systemet i den brasilianska staden Curitiba. Staden anses vara pionjär i världen med BRT (Bus Rapid Transit, superbussar) och Volvo var med redan från början på 1970-talet. Nu har Volvo levererat sex dubbelledade bussar, tretton ledbussar och 21 konventionella bussar till staden.
– Nu är vi tillbaka i en ledande ställning när det gäller dubbelledade bussar i staden och på marknaden. Dessutom har vi betydande leveranser när det gäller höggolvsbussar, inröäknat ledbussar och konventionella bussar, säger Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bussar Latinamerika.
Att Curitiba köper höggolvsbussar beror på att staden redan på sjuttiotalet, när man började bygga ut BRT-systemet, valde en lösning med bussar som genomgående kör i reserverade körfält. Hållplatserna är utformade som stationer med lättillgängliga plattformar i nivå med bussgolvet, vilket underlättar på- och avstigning. Hållplatsuppehållen är korta eftersom all biljetthantering sker på plattformen, innan resenären stiger ombord.
Curitibas BRT-system har tjänat som förebild för andra liknande system runt om i världen och kanske främst i Latinamerika. Under det senaste årtiondet har flera omständigheter, bland annat en djup lågkonjunktur, gjort att förnyelsen av vagnparken i systemet har fått stå tillbaka. De senaste åren har dock Curitiba på nytt börjat investera i systemet.
– Som partners ända från början med BRT-systemet är vi glada att staden åter börjar investera i nya bussar mede säkerhet och kvalitet i fokus, förklarar Paulo Arabian, Volvos bussmarknadschef i Brasilien.
Idag transporterar bussystemet i Curitiba 1,23 miljoner resenärer om dagen på 254 linjer och med 1 250 bussar.
De nya Volvobussarna till Curitiba är Volvo B340M i dubbelledad, enkelledad och konventionell version.
Lämna ett svar