Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Myndighet underkänner utredning om reseavdrag

Glesdbygd och landsbygd med bristfällig kollektivtrafik missgynnas av förslaget till nya regler för reseavdrag, skriver Trafikanalys. Foto: Ulo Maasing.

Myndigheten Trafikanalys underkänner på flera punkter det förslag till avskaffat reseavdrag som en statlig utredning presenterade förra sommaren och som vi då rapporterade om (klicka här). Trafikanalys har haft i uppdrag från regeringen att göra en fördjupad analys av konsekvenserna av förslagen från reseavdragskommittén. Förslagen slår snett mot dem som bor i glesbygd eller landsbygd och pendlar till jobbet, anser Trafikanalys.

Utredningen föreslog att reseavdraget avskaffas i sin nuvarande form och ersätts med en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor.

Förslaget innebär att den som reser till jobbet med kollektivtrafik får en större skattelättnad än idag om avståndet mellan bostad och arbetsplats är mer än 30 kilometer. Om resan är under 30 kilometer kan ingen längre få skattelättnad, med undantag av personer med sjukdom eller funktionsnedsättning som har en nedre gräns vid 10 kilometer.

Men en stor del av de arbetsresor som det idag görs bilavdrag för ärmellan 15 och 30 kilometer enkel väg. Därmed blir de inte längre berättigade till skattelättnad, något som drabbar många: omkring hälften av arbetsresorna i glesbygdskommuner och 40 procent av arbetsresorna i landsbygdskommuner.

För att kompensera dem som bor i glesbygd för bristfälligt kollektivtrafikutbud föreslår utredningen ett tillägg baserat på hur stor restidsvinsten är vid bilresa. Men det hjälper inte, enligt Trafikanalys. Anledningen är att tillägget börjar gälla först vid avstånd som är längre än 30 kilometer.

Trafikanalys framhåller också att förslaget inte bara gynnar boende i storstäder på landsbygdens bekostnad utan också socioekonomisk välmående områden på bekostnad av svagare områden.

Klicka här för att läsa hela rapporten från Trafikanalys.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)