Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler startar bränslecellsbolag med sikte på Volvosamarbete

Bränslecellsmack i Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska fordonsjätten Daimler bildar ett nytt bolag för att utveckla bränslecellsfordon, Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. Det nya bolaget ska bli en del av det gemensamma bolag för storskalig produktion av bränsleceller och bränslecellsfordon som Daimler och Volvokoncernen planerar att bilda. I mitten av det här årtiondet ska serietillverkningen av bränslecellsdrivna bussar och lastbilar vara igång hos både Daimler och Volvo.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) kommer Daimler/Volvos samriskbolag att ägas till hälften av vardera fordonstillverkaren.

– Bildandet av Daimler Truck Fuel Cell GmbH är en milstolpe för oss, eftersom det nya dotterbolaget kommer att vara den direkta föregångaren till samriskbolaget. I det nya bolaget kommer vi att föra samman all expertis och den enorma erfarenhet som finns hos Daimler från flera årtiondes utvecklingsarbete med bränsleceller – och kombinera det med rätt kunnande när det gäller lastbilar, säger Martin Daun, styrelseordförande i Daimler Truck.

Det var i april som Daimler Truck AG och Volvogruppen kom överens om att etablera ett gemensamt ägt samriskbolag för att utveckla, tillverka och kommersiellt använda bränslecellssystem för tunga nyttofordon samt för andra användningsområden som stationär användning.

Daimler Truck Fuel Cell GmbH ska senare bli en del av samriskbolaget. Volvogruppen kommer att förvärva 50 procent av detta.

Daimler Truck och Volvogruppen planerar att starta serieproduktion av tunga, bränslecellsdrivna nyttofordon under andra halvan av det här decenniet.

– Vi och vår framtida partner i samriskbolaget, Volvo Group, är beslutna att gemensamt tackla utvecklingen och serieproduktionen av bränsleceller och tar nu stora steg framåt genom alla förberedelser för det planerade samriskbolaget, säger Martin Daun.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)