Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sprillans nytt i Gävle

40 nya gasbussar från Solaris rullar ut i stadstrafiken i Gävle. 2022 får de sällskap av åtta elbussar från samma tillverkare. Foto: Region Gävleborg.

Den kommande helgen är det allmänt tidtabellsskifte i kollektivtrafiken i Sverige. Samtidigt börjar på flera håll nya trafikavtal att gälla. I Gävle fortsätter den nuvarande operatören Vy Buss att köra stadstrafiken, men på ett nytt trafikavtal som bland annat innebär att flertalet stadsbussar blir helt nya.

– Politiskt vill vi bedriva en kollektivtrafik som är billig, enkel och bekväm samt fossilfri. Det här innebär definitivt steg i den riktningen. En viktig del är också arbetsvillkoren för bussförarna, till exempel ska delade turer undvikas i Gävle stadstrafik, säger Fredrik Åberg-Jönsson (V), regionråd i Region Gävleborg och hållbarhetsnämndens ordförande.

Det nya avtalet sträcker sig över en tioårsperiod och innebär bland annat att flottan av bussar i Gävles stadstrafik byts ut.

I Gävle körs i dag 50 bussar. Från och med 14 juni kommer 40 stycken att vara helt nya och de som är kvar ersätts under 2022. De nya bussarna kommer bland annat att ha högre komfort, USB-laddningsuttag vid varje sittplats, nytt digitalt informationssystem och ny lackering, säger John Wendler, fordonsspecialist hos X-trafik.

Precis som tidigare är bussarna 100 procent fossilfria och drivs med lokalt producerad biogas från den nya tankanläggningen på Sörby Urfjäll i Gävle. Av de bussar som tas i trafik under 2022 kommer åtta stycken vara eldrivna. Liksom de 40 nya bussar som sätts i trafik i helgen kommer även elbussarna till Gävle att levereras av busstillverkaren Solaris.

– Vi hoppas och tror att befintliga resenärer kommer tycka att det blir en klar förbättring och att vi även kan locka fler till att resa med kollektivtrafiken, säger John Wendler.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)