Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efter pandemin: Var femte kan överge buss och tåg

Mer än var femte resenär kan komma att överge kollektivtrafiken efter coronapandemin. Foto: Ulo Maasing.

Minst en av fem resenärer kan överge kollektivtrafiken efter coronapandemin. Det visar en enkätundersökning som konsultföretaget WSP har gjort och som Dagens Nyheter har tagit del av. Arbetsresorna kan komma att ligga på ungefär samma nivå som innan pandemin, men för privata resor och resor för andra ändamål än jobb uppger många att de troligen kommer att välja bilen istället.

Enligt undersökningen tyder på att kollektivtrafiken i storstadsregionerna kan tappa ungefär 20 procent av resenärerna. Men det kan bli mer. I Storstockholm väntas andelen arbetsresor i kollektivtrafiken sjunka från 58 procent före krisen till 48 procent efter denna.

En orsak till det minskade arbetsresandet är att fler kommer att arbeta hemifrån. Enligt WSP:s undersökning tror 85 procent att de kommer att arbeta hemifrån minst en dag i veckan – av stockholmarna uppger 54 procent att de har möjlighet att arbeta på distans. Men samtidigt är det många i hushåll med lägre inkomster som inte har den möjligheten.

– De är också de som är mest utsatta för viruset och drabbas hårdast om pandemin för med sig en lågkonjunktur. Vi måste se till att inte förstärka skillnaderna mellan de som har ett val och de som inte har det, säger trafikexperten Daniel Firth på WSP till Dagens Nyheter.

Att glesa ut mellan sittplatserna är den åtgärd som skulle ha starkast effekt för att få resenärerna att återvända till bussar och tåg efter pandemin, visar undersökningen. På andra plats när det gäller åtgärderna kommer en app som visar hur trångt det är ombord på olika turer. Var tredje resenär uppger att de skulle känna sig tryggare om samtliga resenärer använder munskydd.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)