Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Få satsningar på busstrafik i nya stadsmiljöavtal

Utbyggnaden av Tvärbanan i Stockholm får mest pengar i årets utdelning av stöd enligt stadsmiljöavtalen. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Trafikverket har nu beslutat om årets utdelning av statligt stöd till kommuner och regioner för mer hållbara stadsmiljöer enligt stadsmiljöavtalen. Nästan 700 miljoner kronor uppgår stödet till den här gången. Bara en mindre del går till busstrafiksatsningar i olika delar av landet. Mest stöd får utbyggnaden av Tvärbanan i Stockholm.

Bakgrunden är att Trafikverket har i uppdrag att fördela statligt stöd till kommuner eller regioner via så kallade stadsmiljöavtal. Syftet med stadsmiljöavtalen är att främja hållbara stadsmiljöer. Kommuner och regioner som får stöd måste i sin tur åta sig att genomföra motprestationer som leder till en ökad andel hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande. Motprestationerna ska kostnadsmässigt minst motsvara det stöd som regionen eller kommunen får i stöd.

Motprestationerna kan inte vara samma åtgärder som får statligt stöd, utan ska bestå av andra åtgärder på kommunal och regional nivå.

I år beviljas stöd för sammanlagt 692,4 miljoner kronor. Sedan 2015 har stöd för sammanlagt 4,8 miljarder kronor beviljats genom stadsmiljöavtalen.

– Dem åtgärder som får stöd ska leda till energieffektiva lösningar med låga utsläpp av växthusgaser och bidra till att uppfylla miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö. Vi ska särskilt främja innovativa, kapacitetsstarka och resurseffektiva lösningar för kollektivtrafik eller cykel, men stöd kan också ges till hållbara godstransportlösningar, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket.

Tolv ansökningar beviljas i år stöd, helt eller delvis. Mest pengar går till Region Stockholm, Stockholms stad och Sundbybergs kommun som beviljas stöd med maximalt 384,4 miljoner kronor. 310 av de miljonerna går till en fortsatt utbyggnad av tvärbanans Kistagren.

Mycket av det övriga stödet gäller förbättringar för gång- och cykeltrafik. Stöd som berör busstrafik går till Borlänge för busshållplatser på en ombyggd vägsträcka, till Sundsvall för hållplatslägen och 60 meter busskörfält, till Sölvesborg för ombyggnad av resecentrum samt till Växjö för region- respektive stadsbussgator på cirka 300 meter vardera samt en vändyta för regionbussar.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)