Samtidigt som batteribussarna blir allt vanligare i Europas städer sker också en allt större satsning på bränslecellsbussar på många håll. Den tyska staden Hamburg har nu gått ut i en upphandling av upp till 50 bränslecellsbussar för leverans mellan 2021 och 2025. Det är lokaltrafikföretaget i staden, Hamburger Hochbahn, som redan har en omfattande erfarenhet av bränslecellsbussar, liksom av batteribussar med bränslecellsdriven räckviddsförlängare.
De bussar som Hochbahn nu vill köpa är rena bränslecellsbussar, memn företaget säger sig också vara intresserat av bussar med bränslecellsdriven räckviddsförlängare, både tolvmetersbussar och ledbussar. I upphandlingen har man satt som minimikrav en räckvidd på 300 kilometer för tolvmetersbussarna och 230 kilometer för ledbussarna.
Hochbahn uppger att ett flertal busstillverkare har klarat den prekvalificeringsrunda som har genomförts. Hur många och vilka företagen är vill man dock inte avslöja på grund av upphandlingssekretess.
Upphandlingen av bränslecellsbussar ingår i Hamburgs strategi att till 2030 endast ha utsläppsfria bussar i kollektivtrafiken, det vill säga batteri- och bränslecellsbussar.
Upp till 530 batteribussar kan komma att upphandlas fram till 2025. Kraven för dessa är en räckvidd på 200 kilometer för tolvmetersbussar och 150 kilometer för ledbussar.
Idag har Hochbahn två eldrivna ledbussar med bränslecellsdriven räckviddsförlängare från Solaris. Tillsammans med Daimler har Hochbahn också testat bränslecellsbussar i ett projekt som avslutades förra året. Därefter har Hochbahn uttryckt intresse för Mercedes-Benz eldrivna ledbuss eCitaro G med bränslecellsdriven räckviddsförlängare.
Lämna ett svar