Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allvarliga säkerhetsbrister på nya spårvagnar

En spårvagn från CAF av den aktuella modellen på Spårväg City i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Spårvagnar i SL-trafiken har haft allvarliga säkerhetsbrister, visar en granskning av Transportstyrelsen som Dagens Nyheter rapporterar om. Bristerna har gällt felaktiga och dåliga bromssystem samt lösa hjulringar på fabriksnya spårvagnar.

Vagnarna levererades felaktiga från tillverkaren CAF i Spanien som är en av Europas ledande spårvagnstillverkare och som även äger busstillverkaren Solaris.

Enligt DN upptäcktes de flesta av felen redan vid testkörning och många av vagnarna hann aldrig tas i trafik. Vagnarna ägs av SL men körs av de båda operatörerna Arriva samt AB Stockholms Spårvägar.

– Vid en testkörning av de vagnarna upptäcktes flera fel som inte borde finnas på nya fordon. Det ledde till att vi undersökte även andra vagnar från samma tillverkare och upptäckte liknande fel, säger Stockholms Spårvägsrs vd Magnus Braxell till DN.

– Man ska inte behöva laga sånt som är nytt. Och som skattebetalare i Stockholm ska man också kunna ställa de kraven, säger Bengt Ohlin, säkerhetsdirektör vid Arriva till tidningen.

Den aktuella spårvagnstypen sattes i trafik på Tvärbanan i Stockholm i slutet av oktober förra året men har gått i trafik på Spårväg City sedan 2017. Trafikförvaltningen i Region Stockholm har i ett första skede beställt 10 vagnar i vad som är den andra större leveransen av A35. Och fler vagnar blir det.

Även Skånetrafiken har beställt spårvagnar från CAF till den nya, mycket omdebatterade spårvägen i Lund.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Vem har det övergripande ansvaret för upphandling av spårvagnar i Storstockholm? Kan det vara så att snålheten bedrar visheten ? Här lika väl som när det gäller stombussarna i innerstan, där man drar in hållplatser och turer för att vinna tid.
    Kollektivtrafik är en SERVICE, en investering. Den kan bli lönsam, men först på längre sikt och i ett vidare perspektiv än ett budgetår eller ett trafikslag. Att försöka sköta en stad, eller ett land, som ett företag är ett dyrt misstag.

Trackbacks

  1. Risk för bromsproblem på Lunds spårvagnar – Nyheter i Lund

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)