
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, Region Stockholm: Fusåkningen har ökat på ett skrämmande sätt.
En ny undersökning från SL visar att biljettfusket har rusat i höjden under covid-19-pandemin. Under de veckor som gått sedan SL återupptog biljettkontrollerna har antalet resenärer som rest utan giltig biljett ökat med nästa 650 procent jämfört med samma tidsperiod 2019. Totalt är det nästan var sjunde resenär som rest utan giltig biljett, avvikit från biljettkontrollen eller vägrat låta sig kontrolleras, visar resultatet av kontrollerna.
Mellan den 29 juli och 11 augusti genomfördes mer än 17 400 biljettkontroller i SL-trafiken. Under dessa kontroller var det mer än 5,6 procent av resenärerna som inte kunde uppvisa giltig biljett. Det innebär att antalet resenärer utan giltig biljett har ökat med nästan 650 procent från samma tidsperiod förra året, då enbart 0,75 procent av resenärerna inte kunde visa upp en giltig biljett.
Räknar man även in de kontroller där resenärer avvikit eller vägrat låta sig kontrolleras uppgår andelen till över 13,6 procent, alltså nästan var sjunde resenär. Motsvarande andel under samma tidsperiod 2019 var 1,96 procent, vilket innebär att andelen resenärer som rest utan giltig biljett, vägrat låta sig kontrolleras eller avvikit från kontrollen ökat med nästan 600 procent.
– Min uppmaning till pandemiplankarna är tydlig: Sluta stjäl från er själva. Det är vi stockholmare som till slut måste stå för notan. I en tid som kräver större personligt ansvar är det skrämmande att se hur en växande korg med rötägg tar tillfället i akt, flyr vårt gemensamma ansvar och inte vill göra rätt för sig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm.
– Man stjäl inte bara pengar från en kollektivtrafik som framöver kommer behöva varje krona för att fortsätta rulla, utan även från en sjukvård som fortfarande dagligen tampas med pandemin.
2020 utfärdades 980 tilläggsavgifter till personer som rest utan giltig biljett, i drygt 17 400 biljettkontroller. 2019 utfärdades 989 tilläggsavgifter, men då gjordes totalt mer än 132 000 biljettkontroller samma period, så även med betydligt färre kontroller har ett nästintill lika stort antal resenärer ertappats utan giltig biljett.
Dags för SKATTEFINANSIERAD KOLLEKTIVTR AFIK. Finns i Tallin och lär fungera utmärkt. Omskola kontrollanterna till service-personal och t-baneförare. Och spärrvakterna till bussförare, som det är brist på. Då kan fler stombussar betjäna fler hållplatser. Och det blir fler passagerare!
KOLLEKTIVTRAFIK är en SERVICE till medborgarna..Service är en investering som, rätt skött, kan ge vinst i framtiden. Men då måste den utgå från medborgarnas behov, inte av kortsiktiga vinstkrav. Att kollektivtrafiken fungerat bättre under pandemin, med färre resenärer, betyder ju att den är underdimensionerad. Mer personal och fler fordon behövs, inte bättre vinster.