Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rätt att avskeda bussförare för skadegörelse

Arbetsdomstolen i Gamla Stan i Stockholm. Bild: Wikimedia commons.

Det var rätt av Arriva Sverige att avskeda en bussförare som hade vandaliserat utrustning på företagets bussar. Det slår Arbetsdomstolen, AD, fast i en dom. Föraren avskedades den 31 maj förra året efter drygt tio års anställning i företaget. Arriva motiverade avskedandet med att föraren hade skadat ett antal så kallade greenboxar i bussar som hade framförts av föraren under tiden november 2018 – april 2019. Fackförbundet Kommunal stämde Arriva inför Arbetsdomstolen men denna har nu gått på Arrivas linje.

GreenBox finns i samtliga Arriva Sveriges bussar. Det är en dosa på instrumentpanelen som gör att företaget kan följa hur förarna kör. Boxen mäter bland annat acceleration och tomgångskörning och ger företaget möjlighet att löpande ge varje förare feedback på sin körning. På så sätt kan företaget kontinuerligt förbättra miljöprestandan och komforten för resenärerna.

Arriva analyserade förekomsten av sönderslagna greenboxar tillsammans med tjänstgöringslistorna för bussförarna. Då upptäckte man att det vid samtliga fjorton tillfällen då skadegörelsen hade inträffat var samma bussförare som hade kört.

Då satte företaget in två fungerande boxar i två bussar som den misstänkte föraren körde. Båda gångerna var boxarna skadade.

Företaget avskedade då föraren. Men Kommunal godtog inte avskedandet utan vände sig till Arbetsdomstolen för att avskedandet upphävt och ett skadestånd på 80 000 kronor.

Domstolen ansåg dock att det stod klart att föraren hade slagit sönder boxarna på de två bussar som man satt under bevakning. Dessutom ansåg domstolen att bevisningen från företaget var så stark i sex av de fjorton fall som företaget hade kartlagt att det var uppenbart att föraren medvetet hade gjort sig skyldig till skadegörelse.

Domen innebär att avskedandet inte ogiltigförklaras och att föraren varken får lön eller skadestånd. Dessutom döms Kommunal att ersätta Arrivas samt Sveriges Bussföretags rättegångskostnader på 227 450 kronor.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)