Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenskarna väljer att resa trots trängsel

Många ansvariga för kollektivtrafiken efterlyser en lösning som kan godkännas av Arbetsmiljöverket och som gör det möjligt att åter öppna framdörrarna på bussarna. Bild: Ulo Maasing.

Svenskarna är dåliga på att undvika resor i rusningstrafiken, trots uppmuntran att välja andra avgångar. Det konstaterar länsstyrelsen i Skåne i sin veckorapport om efterlevnaden av rekommendationer, riktlinjer och råd för bland annat inrikesresor. Rapporten bygger på uppgifter från samtliga länsstyrelser i landet och sammanställs på uppdrag av regeringen. Från de ansvariga för kollektivtrafiken på olika håll i landet efterlyser man också en lösning som Arbetsmiljöverket kan godkänna och som gör det möjligt att åter öppna bussarnas framdörrar för påstigning.

Rapporten konstaterar att efterlevnaden när det gäller riktlinjerna om att hålla avstånd i kollektivtrafiken är medelgod, men dålig när det gäller att undvika resor vid rusningstrafik trots uppmuntran att välja andra avgångar.

Generellt är alltjämt beläggningsgraden i kollektivtrafiken betydligt lägre eller lägre jämfört med tidigare år, även om de flesta län/regioner ännu inte har några färdiga siffror för vecka 34. En region sticker dock ut. Det är Dalarna som rapporterar 87 procents beläggningsgrad jämfört med motsvarande period i fjol. Där är resandet med kollektivtrafiken med andra ord uppe i nästan samma nivå som innan covid-19-pandemin.

Östergötland hade förra veckan en markant resandeökning och även Kalmar län rapporterar om ett stort tryck på kollektivtrafiken under vecka 34.

Bland de behov av åtgärder inom kollektivtrafiken som landets länsstyrelser har rapporterat finns en nationell, slagkraftig informationskampanj för att öka följsamheten av Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd.

Vidare efterlyses en lösning som möjliggör på- och avstigning via främre dörr på bussar på ett för Arbetsmiljöverket tillfredställande sätt för att stoppa förlust av biljettintäkter och trängsel vid på/avstigning för resenärer.

Annat som efterlyses är nationella riktlinjer på vad som är trängsel i kollektivtrafik samt att fordon omfördelas från områden med ett lägre antal resande till mer belastade områden.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Wow vad förvånad man blir…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)