Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Viking Line minskar på land

Viking Line inleder förhandlingar om personalminskningar på land. Däremot berörs inte de ombordanställda på rederiets sju fartyg, bland dem Viking Grace. Foto: Viking Line.

Som en följd av covid-19-pandemin och dess ekonomiska konseklvenser planerar Viking Line att organisera om sin verksamhet i land. Upp till 200 landanställda kan överföras till deltid, permittering eller uppsägning. Nu inleder rederiet MBL-förhandlingar om koncernens landanställda i Sverige, Finland, Estland och på Åland.

Den 24 augusti 2020 inleder Viking Lines svenska organisation MBL-förhandlingar som berör 110 landanställda i Stockholm och Kapellskär. Samtidigt har motsvarande process inletts för den finländska organisationen, med en kallelse till samarbetsförhandlingar med berörda fackförbund i Finland. Totalt berör omförhandlingarna ca 570 anställda inom koncernen.

Rederiet omorganiserar inom bland annat marknadsföring, försäljning, IT och terminaler. De anställda ombord på rederiets sju fartyg omfattas inte

De planerade åtgärderna uppskattas kunna leda till överföring till deltid, permittering eller uppsägning av maximalt 200 anställda. Vid eventuella uppsägningar kommer Viking Line att beakta återanställningsskyldigheten i enlighet med lagar och kollektivavtal, framhåller rederiet.

– Den pågående pandemin har allvarligt försämrat koncernens verksamhetsförutsättningar. Sedan mars 2020 har verksamheten präglats av de reserestriktioner som införts. Av restriktionerna återstår fortsättningsvis den väsentligaste för Viking Lines del, nämligen restriktionerna för resandet mellan Sverige och Finland. Det är i dagsläget svårt att uppskatta hur långvarig coronaviruspandemin blir och effekterna på Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. I detta utmanande läge är anpassningsåtgärder tyvärr nödvändiga för att trygga bolagets framtida verksamhetsförutsättningar, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)