Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ändrad skattesubvention av förmånsbilar välkomnas

Svensk Kollektivtrafik välkomnar ändrade regler för förmånsbilar. Bild: Ulo Maasing.

Januaripartierna, det vill säga regeringspartierna samt Centern och Liberalerna, aviserade på fredagen en ändring av hur värdet av bilförmån ska beräknas. Idag görs en schablonberäkning som enligt regeringen resulterar i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodellerna klart understiger marknadsvärdet, premierar fossildrivna bilar och skattemässigt gynnar bilförmån i förhållande till kontant lön. Därför ska schablonberäkningen för bilförmån ändras, anser januaripartierna. Förslaget välkomnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Organisationen pekar på att idag subventioneras många bilmodeller med 10 – 20 000 kr per år. Effekten har blivit minskat kollektivtrafikresande och fler, större och ofta mindre miljövänliga bilar som körs mer än de annars skulle gjort.

Enligt en ny rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik ökar skattesubventioneringen av förmånsbilarna klimatutsläppen med 18 000 ton varje år och kostar staten 1,5-2 miljarder kr i minskade skatteintäkter.

– Det är orimligt att den som behöver subventionen minst får den största skattesubventionen, säger Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik.

– Förmånsbil är framförallt en förmån för högavlönade män i storstäderna, visar rapporten. Åtta av tio förmånsbilister är män. Bara 3 procent av förmånsbilarna finns i landsbygden, medan drygt 50 procent finns i storstadsområdena, där kollektivtrafiken är som mest utbyggd. Sättet som förmånsvärdet beräknas gör dessutom att höginkomsttagare subventioneras mer än personer med lägre inkomster, så att samma bil blir flera tusen kronor billigare för höginkomsttagaren. Till detta kommer att gratis parkering vid arbetsplatsen är inbakad, vilket gör förmånsbil extra förmånligt i storstadsområdena, säger Helena Leufstadius.

Lars Sandberg, analytiker vid Svensk Kollektivtrafik, menar att det skapas incitament i förmånsbilssystemet för att byta till kollektivtrafik.

– I dag kan arbetsgivare bara uppmuntra miljövänliga resor med bil genom att erbjuda de anställda miljöbil som löneförmån. Om arbetsgivaren istället vill uppmuntra resor med miljövänlig och energieffektiv kollektivtrafik genom att ge den anställde månadskort till kollektivtrafiken så förmånsbeskattas den anställde fullt ut. Kollektivtrafikresandet skulle öka med 5,5 procent och utsläppen av koldioxid minska med 28 000 ton om förmånsskatten på kollektivtrafikkort tas bort visar WSP:s beräkningar, säger Lars Sandberg.

Helena Leufstadius ser justeringen av hur bilförmånen beräknas som ett första steg mot en förmånsbeskattning av trafiken.

– Nu måste regering och riksdag ta nästa steg, säger hon och pekar på en rad åtgärder som Svensk Kollektivtrafik vill se:

Avskaffa förmånsskatten på kollektivtrafikkort;
Slopa möjligheten att subventionera drivmedel till förmånsbilar;
Öka efterlevnaden av förmånsbeskattningen av gratis parkeringsplats vid arbetet;
Utred hur förmånsbeskattningen påverkar den växande exporten av nyare begagnade miljöbilar;
Öka inte subventioneringen av förmånsbil vid reformeringen av reseavdraget.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)