Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen kör själv både på land i vatten

Världens första självkörande amfibiebuss finns nu i Japan. Bild: Saitama Institute of Technology.

De finns lite varstans i världen, amfibiebussar som kör turister på sightseeingturer både på land och i vattnet. En sådan, Ocean Bus, finns också i Stockholm. Och utvecklingen går framåt. Nu lanseras den första autonoma, självkörande, amfibiebussen i Japan, i den lilla staden Naganohara, en timmes tågresa nordväst om Tokyo.

Än så länge handlar det om ett utvecklingsprojekt och ombord finns en förare/kapten som vid behov kan sköta manövreringen av farkosten. Men i vinter ska man på allvar börja testa autonom körning.

Amfibiebussen har varit i drift sedan i tidigare i sommar, men manuellt körd precis som Stockholms Ocean Bus. Bussen används för att transportera turister i och kring en stor damm, Yamba, som blev färdig i mars.

Projektledaren Daishi Watabe, till vänster, tillsammans med kapten och guide. Foto: Saitama Institute of Technology.

Under två år ska tekniker och forskare arbeta med att utveckla den nödvändiga teknik som krävs för autonom körning på såväl land som vatten. Syftet är dock inte att försöka rationalisera bort föraren från de amfibiebussar som kör turister runt om i världen. Istället är målet att med hjälp av artificiell intelligens utveckla nya sensorer som kan styra fordonet oavsett var det kör.

Autonom körning i vatten måste klara mer än självkörande fordon på land. Vind och strömmar kan ha en stor påverkan och sensorerna måste stabiliseras när bussen gångar på grund av vågorna. Till det kommer ett sonarsystem som kontrollerar vattendjupet och undviker hinder under vattenytan.

– Då kan vi transportera gods och passagerare mellan avlägsna öar utan omlastning eller byte av förare och samtidigt hålla nere driftskostnaderna, kommenterar Daishi Watabe, professor vid Saitama Institute of Technology i Japan Times.

Institutet är en av många aktörer som är engagerade i utvecklingsarbetet.

Den japanska amfibiebussen tar 40 passagerare och drivs av två motorer, dels en dieselmotor, dels en separat båtmotor som ger en maxhastighet på 3,6 knop när bussen körs i vattnet.

Ombord finns en dator som samlar in data från en rad sensorer som lidar, kameror och gps. Informationen från sensorerna kommuniceras blixtsnabbt till styrsystemet både när det gäller acceleration och styrning.

De praktiska testerna med amfibiebussen ska ske vintertid eftersom bussen då inte behövs för turisttrafik.

Ocean Bus i Stockholm lär även i framtiden rattas manuellt, både till lands och i vatten. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)