Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för Busstorget 2021 – tid och plats spikade

Hotel Tylösand – Busstorget återvänder dit den 15 – 16 april nästa år. Foto: Hotel Tylösand.

Det är nu klart att Sveriges Bussföretags stora träff för bussresebranschen och dess samarbetspartners, Busstorget 2021, kommer att genomföras på Hotel Tylösand. Busstorget äger rum den 15 – 16 april 2021. April kan bli en rejält tät bussmässemånad. Enligt vad bussmagasinet.se erfar planerar Svenska Turistbussföretagen att arrangera en bussresemässa i Lundsbrunn, Västergötland, den 8 april. Dessutom äger den stora RDA-mässan i Köln nästa år rum den 20 – 21 april (klicka här).

– I dessa oerhört svåra tider för många turistbussföretag och bussresearrangörer behöver vi i hela branschen samlas, få prata med varandra och samtidigt tillsammans manifestera turistbussens betydelse. Fordonsindustrin har också haft tuffa tider, men i våra dialoger ser vi ändå ett positivt intresse och ett starkt engagemang från Busstorgets partners för att tillsammans genomföra ett Busstorg 2021, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.

I våras beslöt Sveriges Bussföretag och fordonstillverkarna Mercedes-Benz, Setra, Neoplan, MAN, Scania, Volvo, VDL att skjuta upp Busstorget 2020 på grund av den rådande Coronakrisen men att tillsammans börja arbeta med ett Busstorg 2021.

Det senaste Busstorget genomfördes 2019 i Tylösand och lockade rekordmånga bussföretagare och bussresearrangörer.

– Turistbussen är viktig även för framtidens resande, det är ett klimatsmart och socialt sätt att resa. Under pandemin har också branschen utvecklat rutiner för att skapa säkra och trygga resor utifrån myndigheternas underlag. Och vi i förbundet har tagit fram råd och rekommendationer. Åtgärder som sammantaget ökar våra resenärers förtroende för att våga resa tillsammans igen. På Busstorget 2021 ser jag fram emot att få diskutera detta och visa på vägar framåt för resande med turistbuss, säger Anna Grönlund.

– För landets bussföretag har pandemin inneburit ett stålbad. Vi har välkomnat flera av regeringens stödåtgärder som presenterats under våren och sommaren för att hjälpa företagen genom den kris som de ställts inför. Beskedet nu i september om att omställningsstödet förlängs retroaktivt till och med juli gladde många hårt trängda bussföretag i hela landet! Nu, när vi börjar få lite överblick av vilka konsekvenser krisen fått hittills och ser vilka företag och sektorer där marknaden fortsatt är obefintlig är det tydligt att det framöver behövs riktade statliga stöd för särskilt drabbade branscher.

– Bland svenska turistbussföretag har vi exempelvis sett ansökningar om omställningsstöd som visar minskad omsättning på upp till 98 procent jämfört med samma period föregående år. Det är fakta som vi presenterat i flera personliga möten med regeringens företrädare, riksdagsledamöter och beslutsfattare på våra myndigheter. Vi har också i debattartiklar, pressreleaser, intervjuer i media och på olika politiska möten tillsammans med våra medlemsföretagare skildrat Corona krisens effekter och konsekvenser för den svenska bussbranschen, säger hon.

Tillsammans med företrädare för Transportföretagen har Sveriges Bussföretag flera gånger pekar på vikten av att också sätta in riktade stödåtgärder för särskilt utsatta branscher. Konkreta förslag med upplägg och uträkningar för avställda turistbussar presenterades exempelvis för regeringen redan i april i år.

– Ett riktat stöd för avställda bussar skulle stötta bussföretag som drabbats hårt av krisen behövs nu! Om dessa företag som vanligtvis kör express- och turistbussar inte får ytterligare stöd finns en risk att samhället förlorar denna transportkapacitet, vilket längre fram blir negativt för exempelvis föreningsliv och besöksnäringen över hela landet. Dessa företag är också viktiga för ett fungerande transportnät även på landsbygden. När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag. Förslaget bygger på att bussföretagen blir berättigade till ett riktat stöd på 1050 kronor per dag som en buss är avställd, förutsatt att det är rätt typ av buss, att den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka. Kostnaden för staten beräknas hamna på maximalt 38 miljoner kronor i månaden, säger Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)