Nordens största bussoperatör, Nobina, förbättrade sitt resultat under perioden 1 juni – 31 augusti i år jämfört med samma period i fjol. Nobina har redan tidigare meddelat att lönsamheten förbättrats under det som är det andra kvartalet i Nobinas brutna räkenskapsår, men på onsdagsmorgonen presenterade företaget sin officiella delårsrapport för perioden. Nobina förklarar det förbättrade resultatet med ökad kostnadskontroll, effektiviseringar, snabb omställning samt även retroaktiva intäkter som beror på att företaget har ingått avtal med ett antal uppdragsgivare om effekterna av pandemin på incitamentskontrakt.
Nobina ökade omsättningen under kvartalet med 1,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. I absoluta tal ökade omsättningen från 2 528 miljoner kronor till 2 564 miljoner.
Rörelseresultatet under kvartalet blev 190 miljoner kronor jämfört med 156 miljoner samma period i fjol.
Under räkenskapsårets första halvår minskade omsättningen med 3,9 procent, från 5 277 miljoner kronor i fjol till 5 073 miljoner i år.
– Även räkenskapsårets andra kvartal har tydligt präglats av coronapandemin, skriver Nobinas koncernchef Magnus Rosén i en kommentar till delårsrapporten.
Han tar också upp stödet till kollektivtrafiken på grund av pandemin i de nordiska länderna.
– Situationen påverkar förstås intäkterna hos aktörerna inom kollektivtrafik, och där de statliga stöd som ska lindra de ekonomiska effekterna fortfarande skiljer sig stort mellan länderna i Norden.
Samtidigt lyfter Magnus Rosén medarbetarnas arbete under pandemin.
– Det som gläder mig allra mest är det starka engagemanget i organisationen att lösa alla de utmaningar som uppkommit i samband med pandemin, vilket har resulterat i att vi kunnat leverera vår trafik till 99,97 procent. I tät dialog med uppdragsgivare och myndigheter har vi kunnat ändra i tidtabeller, sätta in extratrafik vid behov samt skapa förståelse hos allmänhet och näringsliv för vad som behövs för att bland annat undvika trängsel. Dessutom är det glädjande att kunna konstatera att medarbetarna just nu är lika friska som innan pandemin, i alla delar av bolaget.
Magnus Rosén framhåller i sina kommentarer även det Nobinaägda bolaget Samtrans som arbetar med omsorgsresor.
– Samtrans driver idag 104 mobila teststationer över hela landet. Dessutom har Samtrans, när situationen var som mest akut i våras, agerat som extra transportresurs vid flytt av smittade patienter mellan hem och sjukhus.
Lämna ett svar