Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långvarig resandeminskning i coronapandemins kölvatten

Effekterna av coronapandemin kan prägla kollektivtrafiken under lång tid framöver och leda till att branschen tappar intäkter på 3,5 miljarder per år. Foto: Ulo Maasing.

Effekterna för kollektivtrafiken av coronapandemin kan bli långvariga och medföra minskade intäkter för kollektivtrafikbranschen på 3,5 miljarder per år. De nya arbets- och resvanor som har etablerats i samband med coronapandemin håller i sig och kan bli det nya normala. Det visar en ny undersökning om coronavirusets påverkan på svenskarnas arbets- och resvanor som Transdev har gjort i samarbete med Yougov i september.

Hela 42 procent av de som deltagit i undersökningen svarar att de arbetar eller studera hemifrån i större utsträckning och var femte att de ändrat sina resvanor nu under pandemin, vilket ligger i linje med resultatet från den undersökning som gjordes i maj.

Hälften av de som för närvarande arbetar hemifrån avser att fortsätta med det även efter att pandemin är över, vilket motsvarar en ökning med 14 procentenheter jämfört med majundersökningen. Samma trend syns för resvanorna. Drygt 20 procent av de som har ändrat sina resvanor under pandemin tänker inte återgå till sitt normala färdsätt när pandemin är över, vilket motsvarar en ökning med 5 procentenheter jämfört med majundersökningen.

– Ju längre pandemin pågår och restriktionerna gäller, desto mer präglar de våra vanor. Vi ser att svenskarna vänjer sig vid sina nya arbets- och resvanor och att vi sannolikt inte kommer kunna återgå till vardagen som gällde innan pandemin började. Den här nya verkligheten kräver att vi som arbetar med mobilitet och resor tillsammans hittar nya flexibla lösningar i tjänster och avtal, säger Anna Höjer, vd på Transdev Sverige AB.

Av de som uppger att de under normala omständigheter oftast reser kollektivt till jobb eller skola säger 34 procent att de har ändrat sitt färdsätt under pandemin. Det är en ökning med 6 procentenheter jämfört med maj. Trots att oron för att bli smittad i kollektivtrafiken minskar uppger hela 13 procent av de som under normala omständigheter oftast reser kollektivt till jobb eller skola att de inte kommer, eller inte vet om de kommer, att återgå till kollektivtrafiken efter pandemin. Detta är en fördubbling i förhållande till den undersökning. som gjordes för bara fyra månader sedan.

– Det positiva är att 60 procent av kollektivtrafikresenärerna uppger att de kommer att fortsätta resa kollektivt när pandemin är över. Men att hela 13 procent uppger att de sannolikt inte återkommer till kollektivtrafiken efter pandemin är oroväckande, detta skulle motsvara ett intäktsbortfall på cirka 3,5 miljarder per år för hela branschen.

– Mindre kollektivtrafik innebär färre alternativ för folk att kunna resa hållbart, risken är att bilresandet ökar men också att ett försämrat utbud kan leda till ökade klyftor i samhället. En sådan utveckling vore att ta ett kliv tillbaka för Sveriges satsningar på så väl miljö som integration, säger Anna Höjer.

Kollektivtrafiktrafikresan har ersatts av olika alternativ där det främsta är att man inte alls reser utan i stället ses och handlar digitalt (61 procent), eller ställer in sina resor (47 procent). Reser man så tar man bil i större utsträckning (52 procent) eller cyklar och går (37%).

Totalt 1007 personer deltog i undersökningen. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Undersökning genomfördes på Transdevs beställning under perioden 2-4 september 2020 via YouGov Sveriges Internetpanel.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)