Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Större frihet för Scania och MAN

Företagen i Traton, där MAN och Scania ingår, ska få större individuellt ansvar och ökad frihet. Foto: Traton.

En större frihet för de olika varumärkena och krav på högre lönsamet. Det presenterade Matthias Gründler, vd för Traton, på onsdagen på Tratons bolagsstämma. I Volkswagenägda Traton ingår buss- och lastbilstillverkarna MAN och Scania, liksom sydamerikanska Volkswagen Caminhões e Ônibus.

Mattias Gründler slog fast att de olika varumärkena inom Traton måste få en större individuell frihet för att nå en lönsamhet på nio procent.

I synnerhet MAN har under ett antal år redovisat en svag lönsamhet som har försvagats ytterligare av coronapandemin. För första halvåret i år redovisade MAN Truck & Bus en förlust på 387 miljoner euro, drygt fyra miljarder SEK. MAN planerar, som vi tidigare rapporterat (klicka här) personalminskningar globalt med upp till 9 500 medarbetare.

– Våra varumärken behöver frihet för att nå sina lönsamhetsmål. De måste bli mer snabbfotade och effektiva i sina ansträngningar att utveckla ny teknik. Under de kommande månaderna kommer vi att noga granska varje pågående utvecklingsprojekt och slå fast nya prioriteringar, sa Gründler på den virtuella bolagsstämman.

Traton står fast vid sitt beslut att investera en miljard euro, 10,5 miljarder SEK, i elektrifiering fram till 2025.

Scania har nyligen presenterat sin palett av serietillverkarde lastbilar för distributionstrafik i städer och både Scania och MAN Truck & Bus planerar att innan årsskiftet presentera ett produktprogram för elbussar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)