Busstillverkaren Solaris introducerar nu en lätthybridbuss, eller mild hybrid, som företaget kallar den. Det är en buss i Solaris stadsbussfamilj Urbino och kompletterar de övriga bussarna i familjen. Solaris lanserade sin första Urbino hybrid 2006 och var då den första europeiska busstillverkaren som hade diesel-elektriska hybridbussar i serieproduktion. Sedan dess har Solaris haft hybridbussar i sin produktportölj. Den milda hybriden är dock ny för Solaris.
Flera andra busstillverkare, bland andra MAN och Mercedes-Benz producerar sedan tidigare lätthybrider.
Till skillnad från vanliga hybridbussar karakteriseras lätthybriderna av en mindre elmotor vars huvuduppgift det är att minska belastningen på dieselmotorn och därmed minska drivmedelsförbrukningen.
Solaris lösning återvinner och lagrar energi när bussen bromsar från en hastighet på 60 km/h eller lägre. När lagringsenheten är delvis eller helt full fungerar elmotorn som en hjälpmotor till dieselmotorn.
Solaris har inte uppgett hur stor minskning av drivmedelsförbrukningen lätthybriden kommer att ge, men andra tillverkare talar om besparingar på cirka 8 – 10 procent.
Ursprungligen var lätthybriden tänkt att presenteras på IAA-mässan i Hannover i höst, men redan i början av sommaren beslutade mässarrangörerna att ställa in årets upplaga av den stora nyttofordonsmässan.
En större nyhet från Solari lanseras dock i höst. Den 20 oktober kommer den polska busstillverkaren att premiärvisa sin Urbion 15 LE. Det är en 15-meters, treaxlig, fullelektrisk lågentrébuss som Solaris har utvecklat med speciellt sikte på den nordiska marknaden.
Lämna ett svar