Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen om framtiden i Riksdagens trafikutskott

Presenterade kollektivtrafik för grön nystart för Riksdagens trafikutskott: Kristoffer Tamsons(M), ordförande i Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

En enad svensk kollektivtrafikbransch mötte på torsdagsförmiddagen Riksdagens trafikutskott. Där presenterade branschen ett ambitiöst dokument, Kollektivtrafik för grön nystart. Dokumentet innehåller konkreta förslag till åtgärder som måste genomföras från hösten 2020 för att undvika att det minskade kollektivtrafikresandet och stora intäktsförlusterna under coronakrisen leder till en nedåtgående spiral med indragna turer och nedlagda linjer.

“Risken är annars att vi får en nedåtgående spiral med sämre ekonomi, indragna turer och nedlagda linjer som leder till att färre väljer att resa med kollektivtrafiken. Konsekvensen blir ökade klimatutsläpp, minskade arbetsmarknadsregioner och minskad tillgänglighet i hela Sverige”, framhålls det i dokumentet.

Dokumentet presenterades av Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

De tre framhöll att åtgärderna i dokumentet behövs för att minska intäktstappet inom kollektivtrafiken, säkerställa ett robust kollektivtrafiksystem med tillräcklig kapacitet för trygghet och minskad smittspridning under pandemin och för att öka kollektivtrafikresande när krisen är över.

De betonade att genom åtgärderna kommer kollektivtrafiken att skynda på en grön nystart för Sverige och omställning till ett hållbart transportsystem och ge människor jämlika förutsättningar till arbete och studier i pandemins spår.

Det dokument som branschen lämnade över till riksdagspolitikerna innehåller en rad åtgärder som branschen vill se, både från statens sida, men också sådant som branschen själv genomför. Åtgärderna är uppdelade i fem avsnitt:

1. Minskad trängsel på tåg och bussar
2. Ett attraktivt utbud trots minskat resande och lägre biljettintäkter
3. Mer kollektivtrafik för pengarna – minska trafikkostnaderna
4. Attraktiv kollektivtrafik för fler resenärer
5. Kontinuitet krävs för att stärka kollektivtrafiken

Ladda ner hela det tiosidiga dokumentet genom att klicka här.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)