Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånsk ökning efter ministermorr

Förra veckan morrade infrastrukturministern om Skånetrafikens nerdragningar. Nu sätts fler extrabussar in. Foto: Skånetrafiken.

Nu sätter Skånetrafiken in förstärkningsbussar för att motverka trängsel på linjer och turer där akut sådan förekommer. Detta sedan infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)i förra veckan hotade att minska statens stöd till kollektivtrafiken i Skåne därför att Skånetrafiken hade skurit ner trafiken med sju procent. Men Skånetrafiken tillbakavisar att extrabussarna skulle ha något med ministerns förtäckta hot att göra, skriver Helsingborgs Dagblad.

I HD varnade Eneroth att de regioner där man dragit ner på trafikvolymerna riskerade att få mindre stöd än de som kört vidare i normal omfattning.

– Skulle det visa sig att Skånetrafiken gör stora besparingar så utesluter jag inte att det kan få konsekvenser, sade Eneroth till HD i förra veckan.

Men till Helsingborgs Dagblad säger säger Saman Tondnevis, affärschef buss på Skånetrafiken, att de extrabussar Skånetrafiken nu sätter in inte har med mninisterns hot att göra.

– Det vill jag inte påstå. Vi har kontinuerligt följt var det finns särskilt många resenärer. Nu sätts ytterligare förstärkningsbussar in där många vill resa samtidigt.

På sammanlagt 23 stads- och regionlinjer sätter nu Skånetrafiken in förstärkningar.

De nerskärningar som Skånetrafiken gjort tidigare i sommar har lett till att närmare 200 bussförare har sagts upp från Nobina och Bergkvarabuss och att ytterligare cirka 160 har tvingats gå ner från hel- till deltid.

Det stöd Tomas Eneroth talar om har heller ännu inte betalats ut till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Stödet har dessutom fått hård kritik från hela kollektivtrafikbranschen, både operatörer, branschorganisationer och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Kritikerna pekar på att stödet är helt otillräckligt eftersom det i år uppgår till tre miljarder kronor. Samtidigt uppgår intäktstappet för kollektivtrafiken till följd av coronapandemin enbart i år till 9 – 10 miljarder kronor.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)