Höj inte momsen på kollektivtrafik. Sänk den istället. Det skriver två företrädare för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik, Helena Leufstadius och Lars Sandberg, i en debattartikel i Dagens Samhälle. Bakgrunden är att myndigheten Finanspolitiska Rådet och Stockholms Handelskammares Omstartskommission har föreslagit att dagens tre momssatser ska ersättas med en enda momsnivå. För kollektivtrafiken skulle då momsen mer än tredubblas och kollektivresandet minska med 20 procent, skriver de båda företrädarna för Svensk Kollektivtrafik.
De är mycket kritiska till att Finanspolitiska rådet och Stockholms Handelskammares Omstartskommission inte har gjort någon konsekvensanalys av förslaget att att dagens tre momssatser ska ersättas med en momsnivå.
– Men när förslaget kom upp förra gången visade analyser att förlorarna är många. Då bedömde man att priserna på buss-, tåg- och taxiresor kan stiga med 15 procent. Men när priserna höjs sjunker efterfrågan, vilket gör att priserna kan behöva höjas ännu mer. Oavsett om priserna höjs eller trafik läggs ned är det låginkomsttagare, kvinnor, ungdomar, studenter och pensionärer som drabbas. Många av dessa har kollektivtrafiken som enda resealternativ, skriver Leufstadius och Sandberg.
De framhåller också att en momshöjning för kollektivtrafiken riskerar att leda till ett ökat bilåkande och ökade klimatutsläpp.
– I stället för grön omställning får vi en fossil återställare.
– I stället för att minska resandet med buss, taxi, spårvagn, tunnelbana och tåg vill vi att regering och riksdag ska öka kollektivtrafikresandet. Vi vill att momsen på kollektivtrafik sänks till 0 procent, men med bibehållen avdragsrätt. Det kommer minska klimatutsläppen, stärka glesbygden och förbättra tillgängligheten för alla som inte kör bil, skriver Helena Leufstadius och Lars Sandberg.
Lämna ett svar