
Tjuvåkandet måste få ett slut, framdörrarna på bussarna öppnas på ett coronasäkert sätt och regeringen måste kompensera kollektivtrafiken för intäktstappet till följd av coronapandemin. Det skriver sexton ordförande för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i en debattartikel i Göteborgs-Posten. Foto: Ulo Maasing.
Nu måste det bli slut på tjuvåkandet i kollektivtrafiken. Tjuvåkarna stjäl från sina medresenärer och i förlängningen blir de medskyldiga till att förare kan komma att behöva sägas upp, avgångar dras in och hela linjer läggas ner. Det skriver ordföranden för 16 regionala kollektivtrafik-myndigheter i landet i en debattartikel i Göteborgs-Posten. Där kräver de också att regering och riksdag håller ord och kompenserar de regionala kollektivtrafik-myndigheterna fullt ut för intäktstappet på grund av coronapandemin.
– Det finns ingen gratis kollektivtrafik. Det är alltid någon som måste betala. Antingen är det andra resenärer som får betala genom höjda biljettpriser, indragna turer eller nedlagda linjer. Åtgärder som alla leder till minskat kollektivtrafikresande, ökade klimatutsläpp och att bussförarnas jobb hotas, skriver de sexton politikerna från olika partier.
De konstaterar att det ökade tjuvåkandet hänger ihop med att framdörrarna i bussarna stängts.
– Framdörrarna behöver så snart som möjligt öppnas på ett coronasäkert sätt, genom att Arbetsmiljöverket eller regeringen fattar ett nationellt samlat beslut om hur plexiglasskydd för förarna ska utformas. Genom att öppna framdörrarna minskas trängseln och risken för smittspridning genom att antalet sittplatser blir fler, resenärerna slipper använda samma dörr för på- och avstigning, och det blir ett bättre flöde genom bussen, skriver de sexton.
De varnar också för vad som kan ske om pandemnin fortsätter under 2021.
– Miljardförlusterna kommer att fortsätta, vilket i sin tur kommer att leda till en nedåtgående spiral av omfattande sparbeting från regioner och kommuner och ytterligare minskat kollektivtrafikresande.
De sexton kräver att regering och riksdag håller sitt ord och kompenserar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fullt ut för det intäktsbortfall som pandemin har orsakat.
– Sverige kan med fördel kopiera Danmarks exempel där staten fullt ut kompenserar kollektivtrafiken för de ekonomiska konsekvenserna av pandemin. Ett samlat nationellt beslut om påstigning genom bussarnas framdörrar och ett uppfyllt löfte om full kompensation är det enda sättet att undvika indragna turer, nedlagda linjer, höjda biljettpriser, minskat kollektivtrafikresande och ökade klimatutsläpp, skriver de sexton.
Artikeln är undertecknad av
Ulrika Frick (Mp) ordf. Kollektivtrafiknämnden Västra Götalandsregionen
Kristoffer Tamsons (M) ordf. Trafiknämnden Region Stockholm
Tommy Levinsson (S) ordf. Kollektivtrafiknämnden Region Västmanland
Anders Öberg (S) ordf. Regionala Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten och Länstrafiken i Norrbotten
Margareta Rönngren (S) ordf. Länstrafiken Västerbotten
Per Wahlberg (M) ordf. Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län
Jörgen Larsson (C) ordf. Kollektivtrafikutskottet och Länstrafiken Region Jämtland Härjedalen
Ulf Berg (M) ordf. Kollektivtrafiknämnden Region Dalarna
Johan Örjes (C) ordf. Trafik och samhällsutvecklingsnämnden Region Uppsala
Julie Tran (C) ordf. Trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland
Miko Månsson (S) ordf. Östgötatrafiken
Monica Johansson (S) ordf. Regionala utvecklingsnämnden Region Sörmland
Peter Vretlund (S) ordf. Kollektivtrafiknämnd Region Kalmar
Karl-Johan Boberg (C) ordf. Tekniska nämnden, Region Gotland
Peter Christensen (L) ordf.Trafiknämnden Region Blekinge
Carina Zachau (M) ordf. Kollektivtrafiknämnden Region Skåne
Lämna ett svar