Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avestas nolltaxa vållar trafikstrid i Dalarna

Lars Isacsson (S), kommunalråd, Avesta: “Region Dalarna får de fortsätta vara Sveriges sämsta län när det kommer till kollektivtrafik”. Foto: Avesta kommun.

Avesta kommun vill hoppa av den skatteväxling för finansiering av kollektivtrafiken som Region Dalarna och regionens kommuner genomförde 2018. Bakgrunden är den nolltaxa i kollektivtrafiken som Avesta införde för åtta år sedan. Regionen anser att Avesta inte betalar regionen/Dalatrafik tillräckligt för busstrafiken i kommunen och vill att kommunen skriver ett nytt avtal med regionen.

Avesta bedömer att det nya avtalet skulle fördubbla kommunens kostnad för kollektivtrafiken. För dyrt, säger kommunen som istället vill komma ur avtalet med regionen och själv upphandla busstrafiken utan inblandning av Dalatrafik.

Avestas kommunalråd Lars Isacsson säger till Avesta Tidning att ett fortsatt samarbete om kollektivtrafiken med regionen under de villkor som ligger på bordet är otänkbart.

— Det finns stora bussbolag i vår del av länet att upphandla, om det skulle bli klart att kommunen sköter det själv i framtiden. Vi kanske till och med kan lösa det billigare än med Dalatrafik. Med tanke på vad vi betalar nu för hela kollektivtrafiken finner jag det inte osannolikt att vi vid en upphandling kan få det till en lägre kostnad.

– Förtroendet för regionen är brutet och det kommer ta lång tid att reparera. Det är tydligt att man inte gillar den avgiftsfria kollektivtrafiken, så då kliver vi ur och gör det själva. Så får de fortsätta vara Sveriges sämsta län när det kommer till kollektivtrafik, säger Isacsson till Avesta Tidning.

Det var sommaren 2012 som Avesta införde nolltaxa i kollektivtrafiken. Och nästan hela tiden sedan dess har Avesta kommun och regionen/Dalatrafik varit i luven på varandra.

Ända sedan det tvååriga nolltaxeförsöket avslutades har kommunen och Dalatrafik bråkat om nolltaxan. Dalatrafik har inte begär inte att nolltaxan ska avskaffas. Däremot begärde man redan för ett antal år sedan att samtliga resenärer har ett färdbevis som gör det möjligt att få fram en tillförlitlig statistik om antalet resande, detta eftersom ersättningen till bussoperatörerna bygger på hur många som reser med bussarna, ett krav som kommunen motsatte sig.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)