Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk Solarispremiär med sikte på Norden

Solaris nya, 15-meters batteribuss har premiär den 20 oktober. Bild: Solaris.

Med uttalat sikte på den nordiska marknaden lanserar den polska busstillverkaren Solaris den 20 oktober sin nya, 15-meters batteribuss. Mot bakgrund av covid-19-pandemin sker premiären helt digitalt – och öppet för alla. Normalt brukar lanseringar av det här slaget att ske inför en begränsad skara fackjournalister och potentiella kunder.

Redan i början av året aviserade Solaris att företaget skulle komma med en 15-meters, batteridriven lågentrébuss. Siktet var inställt på att introducera nykomlingen på IAA-mässan i Hannover i september – men på grund av pandemin ställdes mässan in.

Med nya Urbino 15 LE electric siktar Solaris in sig på ett helt nytt marknadssegment för sina elbussar: regionaltrafik. I såväl Sverige som i Norge och Finland är många 15-metersbussar i trafik i den regionala kollektivtrafiken, men ännu inga eldrivna sådana, även om Nobina nyligen la en order hos BYD för sin trafik i Finland.

Enligt vad bussmagasinet.se erfar kommer det första exemplaret av Urbino 15 LE electric att gå till ett trafikföretag i Norge.

Urbino 15 electric är treaxlig och avsedd att kunna användas i såväl sgtads- som regiontrafik eftersom bussen samtidigt klarar såväl klass 1- som klass 2-kraven. Bussen är utrustad med Solaris egna högenergibatterier med en sammanlagd kapacitet på 470 kWh. Det ger enligt Solaris en räckvidd på ett par hundra kilometer under verkliga förhållanden på en laddning vilket gör det möjligt att trafikera även regionala linjer.

Några andra detaljer som Solaris har avslöjat innan premiären: Urbino 15 electric har digitala backspeglar, upp till 65 sittplatser, USB-uttag, läslampor för passagerarna med mera.

Lanseringen sker digitalt den 20 oktober kl 12.00 och är öppen för alla som går in på www.solarisbus.com/premiere .

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)