Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Corona kostar kollektivtrafiken 7,4 miljarder i år

Landets regionala kollektivtrafikmyndigheter tappar 7,4 miljarder i biljettintäkter i år på grund av covid-19-pandemin. Foto: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin kostar kollektivtrafiken i Sverige drygt 7,4 miljarder kronor i förlorade intäkter under det här året. Det framgår av siffror som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik har gjort. Samtidigt som resandet har störtdykt och fuskåkandet har skjutit i höjden har regeringen uppmanat regionerna att inte dra ner på kollektivtrafiken så att trängsel kan undvikas.
Folkhälsomyndigheten uppmanar till att undvika att resa om det inte är nödvändigt. Samtidigt kräver staten att trafik körs i den omfattning som behövs för att undvika trängsel. I praktiken innebär detta att tåg och bussar rullar i vanlig omfattning och ibland även med extraturer, men med ett mycket lägre resande.
Biljettintäkterna har krympt drastiskt samtidigt som kostnaderna för trafiken ligger kvar på samma nivå. Därmed växer underskottet löpande i kollektivtrafikens ekonomi.
Samtidigt har regeringen också avsatt tre miljarder i år och två nästa år som stöd åt kollektivtrafiken – pengar som en enig kollektivtrafikbransch upprepade gånger har framhållit inte räcker på långa vägar.
Beräkningarn från SKR och Svensk Kollektivtrafik visar att kollektivtrafiken just nu går miste om runt 650 miljoner kronor för varje månad som går, detta trots att resandet har ökat något jämfört med i våras. Detta ger ett tapp på uppemot 7,5 miljarder bara för i år. Bortfallet av biljettintäkter riskerar också att fortsätta och bli betydande även under nästa år. Statens hittills utlovade tre miljarder kronor för 2020 och två miljarder för 2021 är därmed inte tillräckliga.
– Tar staten beslut som innebär kostnader för våra medlemmar, så ska det också finansieras. Här har staten definitivt tagit beslut som slår rätt in i ekonomin för kommuner och regioner, säger SKR:s ordförande Anders Knape till TT Nyhetsbyrån.
– Regeringen har lovat att alla kostnader som följer av coronapandemin ska ersättas av staten. Ett snabbt besked om att det löftet kommer att hålla är nödvändigt för att ge kollektivtrafiken rimliga förutsättningar både på kort och lång sikt, säger Anders Knape.
Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Svensk Kollektivtrafik och trafikregionråd i Region Stockholm har tidigare varnat för att nerdragen trafik, höjda biljettpriser och uppsagda bussförare och tågpersonal hotar om regeringen inte kompenserar kollektivtrafiken för intäktstappet.
– Regionerna har gjort omfattande satsningar på kollektivtrafiken de senaste tio åren och många medborgare är beroende av ett bra utbud för att kunna resa till arbete och skola. Kollektivtrafikens samhällsbärande funktion måste få rättvisa förutsättningar för att kunna bibehållas, säger Anders Knape.
Såhär slår covid-19-pandemin mot landets kollektivtrafik i år, mätt i förlorade biljettintäkter, enligt SKR:s/Svensk Kollektivtrafiks helårsprognos:
Blekingetrafiken 45,1 miljoner
Dalatrafik 43,9 miljoner
Region Gotland 7 miljoner
X-trafik (Region Gävleborg) 120,8 miljoner
Hallandstrafiken 186 miljoner
Länstrafiken Jämtland 20 miljoner
Jönköpings länstrafik 100,5 miljoner
Kalmars länstrafik 100 miljoner
Länstrafiken Kronoberg 102 miljoner
Länstrafiken Norrbotten 35 miljoner
Skånetrafiken 1 152 miljoner
SL (Region Stockholm) 3 561 miljoner
Sörmlandstrafiken 66,3 miljoner
UL (Region Uppsala) 335,8 miljoner
Värmlandstrafik 58 miljoner
Länstrafiken Västerbotten 68,8 miljoner
Din Tur (Region Västernorrland) 38,2 miljoner
VL (Region Västmanland) 56 miljoner
Västtrafik (Region Västra Götaland) 1 096 miljoner
Länstrafiken Örebro 82 miljoner
Östgötatrafiken 140 miljoner
Totalt 7 414,4 miljarder kronor
Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)