Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flera lösningar för att få bussen virusfri

Franska Valeo, som för några år sedan köpte Spheros, har presenterat en lösning där luft sugs in i en box, utsätts för UV-ljus, och därefter återförs ut i passagerarutrymmet. Bild: Valeo.

Allt fler företag tar fram olika lösningar för att eliminera risken för den som färdas med buss att smittas av coronavirus. Busstillverkaren MAN samarbetar exempelvis med stolstillverkaren Kiel om en ytbehandling av inredningen i bussar som hindrar att virus fastnar där. Flera tillverkare av luftkonditionering och ventilation av bussar har utvecklat metoder som eliminerar nästan all virus i luften.

Franska Valeo, som tillhör de stora när det gäller ventilation och luftkonditionering i bussar, presenterade nyligen ett kraftfullt system för att rena luften i bussar. Valeo köpte för fyra år sedan det tyska företaget Spheros som var specialiserat på luftkonditionering för bussar.

Det system som Valeo har tagit fram uppges av företaget eliminera mer än 95 procent av alla virus, covid-19-inräknat, som passerar genom systemet. Dessutom elimineras bakterier och mögel som finns i luften inne i bussen.

Systemet bygger i princip på en box som monteras inne i bussen där orenad luft sugs in i ena änden och renad luft släpps ut i den andra. Systemet kan också integreras med bussens luftkonditionering så att den renade luften släpps ut genom friskluftsventilerna på passagerarplatserna.

Valeos lösning använder ultraviolett ljus, liknande det som används bland annat används på sjukhus. UV-ljuset dödar bakterier och baciller, liksom mikrober som virus. Boxen är konstruerad så att UV-ljuset går genom en labyrint och aldrig kommer utanför boxen. Endast den luft som går genom boxen renas.

Systemet kan både eftermonteras eller byggas in i nya bussar. Enligt Valeo är det konstruerat så att det fungerar i bussar av alla modeller och storlekar, oavsett om de är luftkonditionerade.

Enligt två oberoende certifieringsinstitut i Tyskland respektive Kina elimineras 99,8 procent av alla virus, coronavirus inräknade och 96 procent av alla pollen när luften passerar genom boxen.

HEPA-filter
Som vi tidigare rapporterat har Webasto, en annan välkänd tillverkare av luftkonditionerings-, kyl- och värmesystem för fordon, utvecklat ett system med HEPA-filter för filtrering av luft i bussar. Systemet är enligt Webasto enkelt att eftermontera och klarar att filtrera partiklar som är mindre än 0,3 mikrometer, inklusive luftburna virus, bakterier, aerosoler och damm. Enligt Webasto renas luften till 99,995 procent.

Läs mer om det genom att klicka här.

Årslångt virusskydd
Förutom att arbeta med hur ventilationssystem och luftkonditioinering kan användas för att minska virusförekomst i luften presenterade busstillverkaren MAN nyligen i samarbete med stolstillverkaren Kiel en intressant nyhet. Den går ut på att behandla ytorna inne i bussen så att virus som covid-19 inte fastnar vare sig på hårda eller mjuka ytor och därifrån kan spridas vidare till andra.

Exempelvis ledstängerna i en buss kan ju vidröras av många människor under en dag.

Det går lätt att mede ett särskilt mätinstrument kontrollera virusförekomasten på behandlade stor i bussen. Med en tops stryker man över den yta som ska kontrolleras…

Kiels lösning, AIRDAL by Kiel, är en vätska som sprayas på alla ytor inne i bussen, både hårda och mjuka: syntettyger, väggar, nackskydd, läder, plast, metall, trä och glass. Även ventilationssystem och luftkonditioneringssystem kan behandlas.

I mätinstrumentet kan man därefter läsa av virusförekomsten. I det här fallet fanns inget coronavirus alls på de kontrollerade ytorna. Foton: Ulo Maasing.

Hårda material måste därefter sprayas och poleras med en särskild spray innan de används. Poleringen måste pågå tills ytorna är torra. För textilier är detta inte nödvändigt.

Behandlingen tar ungefär sex timmar i rumstemperatur.

Det extremt tunna skyddslager på ytorna i bussen som blir resultatet av behandlingen utgörs av positivt laddade kvävemolekyler. Dessa attraherar4 de negativt laddade cellväggarna hos virus och bakterier vilket gör att cellväggarna förstörs och därmed viruset eller bakterien. Det fiffiga är att virus eller bakterier inte klarar sig alls på en yta skyddad av materialet, till skillnad från ytor behandlade med vanliga kemiska desinfektionsmedel där bakterier och virus kan få fäste kort efter rengöringen.

Med ett lättanvänt mätinstrument går det dessutom att kontrollera att ytorna i bussen är virusfria, alternativt hur mycket virus det finns där. Med en lite bomullstopp stryker man över de ytor som ska kontrolleras. Topsen förs in i instrumentet och mätresultatet visas på en display – vid vårt test (bilderna här intill) var virusförekomsten obefintlig.

Enligt MAN och Kiel håller antivirus- och den antibakteriella effekten i åtminstone tolv månader på hårda ytor och tre – fyra månader på exempelvis stolsdynor.

Den behandlade ytan är dessutom lättare att rengöra med vanliga rengöringsmedel, vilket underlättar den vanliga städningen av bussen.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)