Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, lanserar nu en kampanj där man kräver förlängt och förbättrat stöd för korttidspermittering. Det är den stödform som har varit mest omfattande under covid-19-pandemin, men det nuvarande systemet löper ut vid årsskiftet. Eftersom pandemiläget är oklart och vissa branscher fortsatt är hårt drabbade av samhällets åtgärder, behövs en förlängning av nuvarande villkor, anser Svenskt Näringsliv. Först ut i kampanjen är Klas Lidén på Charterbuss Resetjänst AB i Kristinehamn, som intervjuas om hur företaget nyttjat systemet för korttidspermittering. I början av 2020 hade företaget 13 årsanställda.
– För familjens del har vi har använda korttidspermitteringen maximalt, berättar KlasLidén i en intervju som nu publiceras på Transportföretagens hemsida.
– När det gäller vår administrativa personal så har vi även där nyttjat möjligheten maximalt samt att vi sade upp hälften av personalen 23/3 och den andra halvan den 25/7. Unionen har varit mycket tillmötesgående och har tillåtit korttidspermittering under uppsägning. När det gäller våra förare så hade vi inget annat val än att säga upp samtliga alla anställningar den 23/3.
– Kommunal har valt att inte tillåta korttidspermittering under uppsägning så där har vi varit helt bakbundna av deras beslut och inte kunnat nyttja korttidspermitteringen alls. Förarna har fått städa bussar, köra lite skolturer samt att vi har kunnat hyra ut dem till lokala företag som budbilsförare, berättar Klas Lidén i intervjun som du hittar genom att klicka här.
Lämna ett svar