Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scaniaägare i japanskt elfordonssamarbete

Scanias anläggningar i Södertälje där ett gemensamt team från Hino och Traton ska arbeta med utveckling av el- och bränslecellsdrivna lastbilar och bussar. Foto: Gustav Lindh, Scania.

Volkswagenägda Traton, där bland andra Scania och MAN ingår, och den japanska buss- och lastbilstillverkaren Hino inleder samarbete om utveckling av bland annat batterielektriska och bränbslecellsdrivna lastbilar och bussar. Avtalet skrevs under i Tokyo på onsdagen. Samarbetet ska också omfatta utveckling av komponenter, likaså att skapa gemensamma plattformar för elfordon, inklusive mjukvara och gränssnitt.

De båda företagen kommer att skapa ett gemensamt team av specialister från båda företagen, först i Södertälje och i ett andra steg även i Tokyo.

Traton och Hino kommer gemensamt att arbeta för att korta ledtiderna när det gäller batteri- och bränslecellsdrivna elfordon. I ett gemensamt uttalande förklarar de båda företagen att dse är övertygade om att båda teknologierna behövs i framtiden.

Traton har satt som mål att investera en miljard euro, drygt tio miljarder kronor, fram till 2025 i elektrifiering. Traton och Hino skrev ett försts samarbetsavtal 2018.

Förra veckan skrev Hino och den kinesiska elfordonstillverkaren BYD, Build Your Dreams, ett avtal om att bilda ett gemensamt företag för att utveckla batterielektriska fordon. BYD och Hino ska äga hälften var av företaget som ska ha sitt säte i Kina., Inom några år ska företaget lansera elfordon under Hinos varumärke, i första hand i Asien.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)