Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resandet i Skåne som 2006

Resandet med Skånetrafikens bussar och tåg ligger nu nere på 2006 års nivå. Foto: Ulo Maasing.

Just nu är resandet med kollektivtrafiken i Skåne tillbaka på samma nivåer som år 2006 och ligger fortfarande långt under förra årets nivåer. Det visar Skånetrafikens månadsrapport för september. Försäljningen av alla typer av biljetter ligger mer än 40 procent lägre än samma tid hösten 2019. Punktligheten ligger däremot i topp.

Bussarnas punktlighet är 90 procent, pågatågen på 92 procent och Öresundstågen på 91 procent.

– Till en viss del är bidrar det låga resandet till en ökad punktlighet eftersom det helt enkelt är lättare för bussen eller tåget att stänga dörrarna och komma i väg i tid när det inte är så många som ska av och på, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef buss på Skånetrafiken.

För september månad 2020 ligger resandet 40 procent lägre på tågen och 38 procent lägre i busstrafiken i än september 2019. Mer specifikt betyder det att resandet fallit med hela 47 procent på Öresundstågen, 33 procent på Pågatågen och 38 procent på både stads- och regionbussar. Skånetrafiken menar att man generellt inte kan tala om trängsel i kollektivtrafiken även om enstaka avgångar kan vara fulla.

– Det är ytterst bekymmersamt att resandet fortfarande ligger på så låga nivåer. Det betyder ju i sin tur att vi förlorar intäkter som är avgörande för att vi fortsatt ska kunna sätta in så mycket trafik som möjligt när flest vill resa, säger Saman Tondnevis.

Skånetrafikens resultat efter september månad är 544 miljoner kronor lägre än budget. Den svaga återhämtning i intäkter totalt sett som anades i augusti har under september planat ut och stannat av.

– Vi ser att våra kunder tar ansvar genom att till exempel sprida ut sig på stationer och hållplatser, det är bra! Men vi behöver också hjälp. Att på ett arbetsmiljösäkert sätt öppna framdörren igen förbättrar flödena på och av så våra kunder slipper mötas i dörren. Det ger även mer plats ombord. Vi ser också att där skolor och arbetsplatser skjutit på starttider, även så lite som 20-30 minuter har direkt positiv effekt på risken för trängsel, avslutar Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)