Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken: Dags att öppna framdörrarna

Det ör dags att öppna framdörrarna på bussarna. Det finns lösningar som gör att både förare och resenärer kan känna sig trygga, enligt Saman Tondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss. Foto: Ulo Maasing.

Det är dags att öppna framdörrarna på bussarna för allas bästa. Stängda framdörrar, gula avspärrningsband och rader av avspärrade säten bör inte vara en del av det nya normala som det talas om i samhället. Alla ska kunna känna sig trygga på bussarna, både kunder och förare. Det skriver Saman Tondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss i en debattartikel i Sydsvenskan (klicka här) på tisdagen.

Han pekar i artikeln på att stängda framdörrar “betyder större risk för trängsel, risk för smittspridning, färre sittplatser, fler fuskåkare, förlorade intäkter och inte minst en saknad kontakt mellan förare och resenärer”.

– Man ska kunna gå ombord utan att riskera att kollidera med andra passagerare, enkelt blippa sin biljett, hälsa på föraren, kanske ställa en fråga om resan och hitta en sittplats. Så är det inte nu när framdörrar är stängda. skriver Saman Tondevis i debattartikeln.

– Självklart blir det mindre plats för resenärerna när upp till sex sittplatser inte kan användas. Det blir också större risk för smittspridning när resenärer stiger på och av genom samma dörr och möts ansikte mot ansikte. Det betyder också att Skånetrafiken får svårare att följa hur många som faktiskt reser med en given linje.

Saman Tondnevis pekar också på att antalet resenärer utan giltig biljett har tredubblats under den tid framdörrarna på bussarna har varit stängda.

– Många andra branscher har lyckats komma fram till lösningar där kunder, personal, fackförbund och arbetsgivare är nöjda, men inte vår. Förarnas arbetsmiljö är viktig för Skånetrafiken, men det vore märkligt om vår bransch var den enda där bra kundservice och en god arbetsmiljö inte kan förenas.

– Det finns redan framtagna och testade modeller som trafikföretagen skulle kunna installera i Skånetrafikens bussar. Ett sådant förfarande borde göra att Arbetsmiljöverket kan ompröva sitt beslut att framdörrarna ska hållas stängda, skriver Tondnevis.

Klicka här för att komma till artikeln i Sydsvenskan.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)