Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket: Fortsatt stängda framdörrar (ny, korrigerad version)

Framdörrarna på landets bussar ska fortsätta att vara stängda, anser Arbetsmiljöverket. Foto: Ulo Maasing.

Framdörrarna på bussarna kan komma att vara stängda fram till hösten nästa år eftersom Arbetsmiljöverket anser att bussförarna fortsatt är utsatta för smittrisker. Det uppger tidningen Kommunalarbetaren.  Myndigheten ställer sig dock i grunden positiv till den lösning med plexiglasskydd för bussförarna som Nobina i Uppland har föreslagit, men vill ha vissa justeringar av det föreslagna skyddet. Då kan också framdörrarna öppnas.

Nobina i Uppsala hade föreslagit ett plexiglasskydd för att skydda förarna och att man, sedan skyddet monterats, åter skulle använda framdörrarna för påstigning.

Huvudskyddsombudet Charlotta Hörner vände sig till Arbetsmiljöverket för att få skyddet prövat av Arbetsmiljöverket. Myndigheten godkänner dock inte plexiglasskyddet exakt som det nu är utformat.

”Barriärskyddet bedöms dock vara för lågt för att tillräckligt skydda föraren från att smittas av coronaviruset om på- och avstigning skulle ske via framdörren. Skyddet mäter 181 cm från golvytan där passagerarna står vid biljettköp- och visering. En lång person kan hosta eller nysa rakt över skyddet. Droppar sprids dock även åt sidorna samt uppåt och nedåt och inte enbart rakt fram. Det innebär att droppar från exempelvis hosta eller en nysning kan spridas över skyddet oavsett personens längd”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt förhandsbesked till Nobina som Kommunalarbetaren har tagit del av.

Företaget har fram till den 20 oktober på sig för att yttra sig om förhandsbeskedet.

– Men redan på måndag kommer verket att ha ett justerat förslag från oss, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon till bussmagasinet.se.

Han uppger att Arbetsmiljöverket i sitt förhandsbesked i huvudsak är positivt till den lösning med skydd för föraren som Nobina har presenterat och som myndigheten anser skapar en effektiv barriär för smittspridning – med ett undantag. Verket bedömer att skyddet är för lågt och att höjden måste justeras, vilket Nobina också kommer att göra.

För andra bussföretag i landet, där verket tidigare har förbjudit påstigning genom framdörrarna kommer Arbetsmiljöverket att förlänga beslutet tills vidare eftersom de aktuella förbuden går ut i dagarna.

Stängningen av framdörrarna och det minskade resandet beräknas kosta kollektivtrafikmyndigheterna i Sverige närmare 7,5 miljarder i år i uteblivna biljettintäkter.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)