Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvos elbussar även med pantograf på taket

Volvo Bussar lanserar nu en laddlösning med pantograf på taket. Sedan tidigare har flera andra busstillverkare som Solaris och VDL liknande lösningar. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar introducerar under hösten nästa år ytterligare ett alternativ för laddning av sina elbussar. Vid sidan om de laddlösningar som Volvo erbjuder idag (OppCharge och Combo2/CCS) kommer Volvo också att erbjuda laddning via takmonterad pantograf, så kallad panto up. Lösningen presenterades på onsdagsförmiddagen på ett webinarium inom ramen för EU-projektet ASSURED.

– Med ett flexibelt program av olika alternativ för laddning möter vi de varierande behov och önskemål som kunderna har och möjliggör en snabbare och enklare övergång till elektrifierad busstrafik, säger Ulf Magnusson, Europachef på Volvo Bussar.

Volvo Bussars panto up-lösning är baserad på den senaste tekniken från Schunk, som bland annat ger en kompakt installation och låg extra vikt på fordonet. Panto up kommer att erbjudas som ett alternativ för Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Articulated i Europa med start hösten 2021.

På onsdagen demonstrerade Volvo Bussar sitt program av olika lösningar för högeffektladdning vid ett event i Göteborg, staden som i många avseenden är en föregångare för elektrifierad kollektivtrafik. Aktiviteten ingår i EU-projektet ASSURED, som syftar till att uppmuntra elektrifiering av fordon i stadstrafik genom interoperabilitet mellan olika tillverkare av fordon och laddstationer.

Volvo erbjuder nu tre olika laddningsalternativ för sina elbussar: OppCharge, för laddning med laddstationsmonterad pantograf (panto down) vid hållplatser eller i depå; Combo2/CSS, för depåladdning via kabel samt Panto up, för laddning via takmonterad pantograf vid hållplatser eller i depå.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)