Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

1000 elbussar på nio månader i Europa (uppdaterad)

VDL är den busstillverkare som har sålt flest elbussar i Västeuropa under tiden 2012 – september 2020. Foto: Ulo Maasing.

Totalt 1 047 batterielektriska bussar registrerades i Västeuropa och Polen under perioden januari – september i år, ungefär lika många som samma tid förra året. Detta enligt siffror från det holländska konsultföretaget Chatrou – CME Solutions som regelbundet följer nyregistreringarna av bussar i Europa. Samtidigt har den totala bussmarknaden krympt, inte minst på grund av covid-19-pandemin.

Enligt Chatrou – CME Solutions minskade nyregistreringarna av stadsbussar under första halvåret i år i Europa med 1 300 bussar. Regionalbussarna backade med 500 bussar och turistbussarna med hela 3 500 bussar. Samtidigt bör man vara medveten om att 2019 var ett ovanligt starkt år när det gäller nya stadsbussar i Europa med 14 392 klass-1-bussar som nyregistrerade. Det är 30 procent över medelvärdet under åren 2009 – 2018.

Elbussarna utgjorde cirka 12,2 procent av alla nyregistrerade stadsbussar under det här årets första nio månader.

Den holländska busstillverkaren VDL toppar registreringarna av elbussar under perioden 2012 – september 2020 med 770 elbussar vilket ger vDL en marknadsandel när det gäller batteribussar på 18,9 procent. Nederländerna, som har en klar nationell inriktning på elektrifierad kollektivtrafik, är det land som har flest batterielektriska bussar i trafik – 880 stycken, allt enligt Chatrou – CME Solutions.

Registreringar av eldrivna stadsbussar i Västeuropa och Polen 2012 – september 2020 fördelade på land. 4 068 bussar på minst 8 ton bruttovikt. Trådbussar ej inräknade. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Registreringar av eldrivna stadsbussar i Västeuropa och Polen 2012 – september 2020 fördelade på tillverkare. 4 068 bussar på minst 8 ton bruttovikt. Trådbussar ej inräknade. Diagram: Chatrou CME Solutions.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)