Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatisk ökning av förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Skåne är en av de regioner som är bäst i landet på förnybara drivmedel i kollektivtrafiken, enligt SKR. Elbussarna är på snabb frammarsch. Foto: Ulo Maasing.

Andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken i Sverige ökade från 42 till 91 procent under perioden 2009 – 2019. Det framgår av de öppna jämförelser av miljöarbetet i regionerna som Sveriges Kommuner .och Regioner, SKR, presenterade på torsdagsmorgonen. Elbussarna kommer starkt. I övrigt visar resultaten i jämförelserna också på en fortsatt minskning av antibiotikaförskrivning, energianvändning och klimatpåverkan från medicinska gaser, medan andelen ekologiska livsmedel ökar.

Det mesta av innehållet i rapporten speglar utvecklingen innan covid-19-pandemin, Men rapporten resonerar också om pandemins följder för miljöarbetet.

– Medan kollektivtrafiken har tappat många passagerare har turtäthet och drivmedels-användning påverkats i något mindre omfattning, utifrån strävan att hålla igång trafiken och minska trängseln, konstaterar SKR.

En rad regioner hade i fjol nått 100 procent förnybara drivmedel i kollektivtrafiken. De bästa i landet var då Skåne, Sörmland, Gävleborg, Kronoberg, Blekinge, Västernorrland och Örebro län som alla hade en kollektivtrafik som var helt eller nästan helt drevs med förnybara drivmedel.

Sämst var Gotland och Norrbotten.

Rapporten konstaterar att satsningarna på elbussar i stadstrafiken fortsätter i flera regioner. Totalt fanns det 246 elbussar i kollektivtrafiken vid slutet av 2019, en ökning från 73 året innan.

– Elbussarna är energieffektiva och bidrar till en tystare och mer attraktiv stadsmiljö. Eldrift och användning av batterier lämpar sig extra väl för busstrafik. Därtill ökar konkurrensen om fossilfria drivmedel även från andra sektorer och genom nationell politik samtidigt som tillgången framöver är osäker, vilket riskerar att leda till ökade kostnader, konstaterar SKR i rapporten.

Klicka här för att ladda ner rapporten från SKR.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)