Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Många konkurrerade om Norrlandskusten

Boreal Buss vann större delen av trafiken längs Norrlandskusten.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) avgjordes upphandlingen av busstrafiken längs Norrlandskusten på torsdagen. Boreal Buss och Busspoolen i Västerbotten vann var sin del av upphandlingen som sköttes av Länstrafiken i Västerbotten i samarbete med Länstrafiken i Norrbotten. Intresset för upphandlingen var stort och inte mindre än tolv företag kom in med anbudsansökan.

Upphandlingen var indelad i tre paket. Ett av dessa omfattade linjerna 12, 20 och 100. Ett andra paket gällde linje 21 och ett tredje linje 17.

Av de tolv företag som kom in med anbudsansökan var samtliga intresserade av linje 17 samt linje 21. Sju av företagen kom in med ansökan även för det paket som gällde linjerna 12, 20 och 100.

Samtliga företag klarade kvalificeringskraven men endast fem valde att lämna in anbud. Företagen hade också möjlighet att lägga anbud på kombinationer av paketen.

När det gäller paketet med linjerna 12, 20 och 100 kom Boreal Buss, Connect Bus Söne samt Transdev in med anbud. Boreals vinnande anbud låg på 66,8 miljoner kronor/år under den åttaåriga avtalsperioden. Connect Bus Sönes pris var 71,8 miljoner/år och Transdevs anbud var 77,2 miljoner/år.

De tre företag som la anbud på detta paket lämnade också in anbud på linjerna 17 och 21, där även Busspoolen Västerbotten och Skellefteå Buss kom in med anbud.

För linje 17 var prisskillnaderna stora. Busspoolens vinnande anbud låg på 5,9 miljoner/år. Övriga anbud: Boreal 10,4 milj/år; Skellefteå Buss 8,9 milj/år; Connect Bus 8,5 milj/år; Transdev 7,9 milj/år;

Även för linje 21 var prisskillnaderna betydande. Busspoolens vinnande anbud låg på 6,5 miljoner/år. Övriga anbud: Boreal 10,6 milj/år; Skellefteå Buss 9,7 milj/år; Connect Bus 8 milj/år.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)