Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Ytterligare förlängning av krisstöd behövs”

Osäkerheten om den fortsatta utvecklingen för de företag som drabbats av covid-19-krisen har under de senaste veckorna ökat dramatiskt. Därför behöver vissa krisstöd förlängas och ändras, skriver Svenskt Näringsliv till regeringen.

Osäkerheten om den fortsatta utvecklingen för de företag som drabbats av covid-19-krisen har under de senaste veckorna ökat dramatiskt. Därför finns det ett behov av förlängningar och förändringar av vissa krisåtgärder. Det skriver Svenskt Näringsliv till regeringen. Sveriges Bussföretag instämmer.

– Vi anser att regeringen måste förändra och förlänga några krisåtgärder. Det vore en klok försiktighetsåtgärd i ett osäkert läge, säger Johan Britz, näringspolitisk direktör, Svenskt Näringsliv.

När konkurrentländer till Sverige förlänger sina krisåtgärder blir det en konkurrensnackdel om vi inte göra samma sak i Sverige, anser Britz.

– I Sverige har det allmänna ekonomiska läget förbättrats under sommaren och hösten. Men situationen i näringslivet är fortfarande splittrad. I flera branscher möter företagen rekommendationer och restriktioner som kraftigt försvårar deras verksamhet. Den uppluckring av smittskyddsåtgärderna som många hade hoppats på har avstannat. Företag i utsatta branscher kan drabbas av ett utdraget krisförlopp, säger Johan Britz.

– Svenskt Näringslivs krav stämmer väl med det som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen krävt. Att regeringen i veckan förlängde stödet för korttidspermittering till årsskiftet och omställningsstödet till november är bra, men inte tillräckligt. Vi är redan inne i november och krisen har nu snarare fördjupats, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Dessutom oroar finansministerns tidigare uttalande om att ansökan för det förlängda omställningsstödet för augusti, september och oktober ska kunna sökas först i februari nästa år. Så länge har många hårt drabbade bussföretag svårt att vänta. Dessutom gör många bokslut innan årets slut, konstaterar Anna Grönlund.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten instämmer.

– Vi välkomnar att regeringen förlänger stödåtgärderna, men om den samhällsviktiga transportsektorn ska övervintra pandemin behöver omställningsstödet förlängas fram till årsskiftet. Företagen måste kunna ha framförhållning. Däremot innebär permitteringsstödets förlängning bättre framförhållning det är mycket behövligt, samtidigt som det gärna hade kunnat få täcka upp till 80 procent. Många företag har knappt några marginaler. Vi vill inte stå inför en kompetenskris när pandemin är över, säger han.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)